Annonse
KSU – Vipps – desktop
Motvind Norge, Hildegunn Flengstad og John Fiskvik
Kronikk
Motvind Norge, Hildegunn Flengstad og John Fiskvik
17 juli 2022 22:07
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto av Roan vindindustrianlegg på Fosen i Trøndelag. Foto: Ole Martin Wold / NTB
Illustrasjonsfoto av Roan vindindustrianlegg på Fosen i Trøndelag. Foto: Ole Martin Wold / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Av: Hildegunn Flengstad, leder Motvind Norge og John Fiskvik, første nestleder Motvind Norge.

Den 18. mai i år lanserte EU planen «REPowerEU». Planen innebærer blant annet at vindkraftverk på land og sjø skal hastebehandles med behandlingstider ned mot ett til to år. Arbeidet med planen startet allerede i 2021, blant annet på grunn av stigende motstand mot vindkraft på land. Den blir nå presentert som et tiltak mot redusert import av naturgass fra Russland og begrunnes med krigen i Ukraina.

Vi i Motvind Norge er svært kritiske til både selve planen og måten høringen forsøkes gjennomført på:

  • De tre aktuelle direktivene er ifølge departementet ikke godkjent i Norge. Det virker kunstig å sende endringer av ikke implementerte EU-direktiver ut på høring.
  • Saksdokumentene foreligger ikke på norsk.
  • En kort «sommerhøring» i så viktige, komplekse og konfliktfylte saker kan ikke aksepteres.
  • De aktuelle endringsforslagene dreier seg primært om å få til forsert produksjon av fornybar energi i EU.

I departementets høringsbrev er solenergi nevnt spesielt, mens vindkraft ikke er nevnt. Dette trass i at forslagene vil få vidtrekkende konsekvenser for vindkraftutbygging. Da «Nasjonal ramme for vindkraft» ble lansert i 2019 utløste det den mest omfattende folkelige motstanden på flere tiår. Cirka 5300 høringsuttalelser, de aller fleste negative, førte til at regjeringen Solberg måtte skrote hele forslaget. Det er først i de ikke-oversatte EU-dokumentene det går fram at EUs forslag også gjelder nye vindkraftverk. Motvind Norge finner det direkte påfallende at vindkraft ikke engang nevnes der departementet bruker norsk språk.

Nye konsesjoner til vindkraft skal ifølge forslagene kunne få forenklet hastebehandling. Myndighetene skal også utpeke spesielt egnede arealer for energiproduksjon («renewables go-to areas»). Dette er i praksis det samme som «Nasjonal ramme» fra 2019. I «go-to areas» skal konsesjoner kunne gis uten prosjektspesifikke konsekvensutredninger, såframt ingen naboland protesterer. Det innebærer en stor utvidelse av adgangen for sentrale myndigheter til å gi konsesjoner.

Dette er også direkte i strid med Stortingets klare vedtak om at lokale myndigheter, og med det lokal befolkning, tvert imot skal få større innflytelse over framtidige konsesjonsvedtak. Motvind Norge krever at alle relevante dokumenter blir gjort tilgjengelig på norsk, og at høringsperioden på åtte uker først begynner å løpe etter at norske utgaver av dokumentene foreligger.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse