Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto av Roan vindindustrianlegg på Fosen i Trøndelag. Foto: Ole Martin Wold / NTB
Illustrasjonsfoto av Roan vindindustrianlegg på Fosen i Trøndelag. Foto: Ole Martin Wold / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Av: Hildegunn Flengstad, leder Motvind Norge og John Fiskvik, første nestleder Motvind Norge.

Den 18. mai i år lanserte EU planen «REPowerEU». Planen innebærer blant annet at vindkraftverk på land og sjø skal hastebehandles med behandlingstider ned mot ett til to år. Arbeidet med planen startet allerede i 2021, blant annet på grunn av stigende motstand mot vindkraft på land. Den blir nå presentert som et tiltak mot redusert import av naturgass fra Russland og begrunnes med krigen i Ukraina.

Vi i Motvind Norge er svært kritiske til både selve planen og måten høringen forsøkes gjennomført på:

  • De tre aktuelle direktivene er ifølge departementet ikke godkjent i Norge. Det virker kunstig å sende endringer av ikke implementerte EU-direktiver ut på høring.
  • Saksdokumentene foreligger ikke på norsk.
  • En kort «sommerhøring» i så viktige, komplekse og konfliktfylte saker kan ikke aksepteres.
  • De aktuelle endringsforslagene dreier seg primært om å få til forsert produksjon av fornybar energi i EU.

I departementets høringsbrev er solenergi nevnt spesielt, mens vindkraft ikke er nevnt. Dette trass i at forslagene vil få vidtrekkende konsekvenser for vindkraftutbygging. Da «Nasjonal ramme for vindkraft» ble lansert i 2019 utløste det den mest omfattende folkelige motstanden på flere tiår. Cirka 5300 høringsuttalelser, de aller fleste negative, førte til at regjeringen Solberg måtte skrote hele forslaget. Det er først i de ikke-oversatte EU-dokumentene det går fram at EUs forslag også gjelder nye vindkraftverk. Motvind Norge finner det direkte påfallende at vindkraft ikke engang nevnes der departementet bruker norsk språk.

Nye konsesjoner til vindkraft skal ifølge forslagene kunne få forenklet hastebehandling. Myndighetene skal også utpeke spesielt egnede arealer for energiproduksjon («renewables go-to areas»). Dette er i praksis det samme som «Nasjonal ramme» fra 2019. I «go-to areas» skal konsesjoner kunne gis uten prosjektspesifikke konsekvensutredninger, såframt ingen naboland protesterer. Det innebærer en stor utvidelse av adgangen for sentrale myndigheter til å gi konsesjoner.

Dette er også direkte i strid med Stortingets klare vedtak om at lokale myndigheter, og med det lokal befolkning, tvert imot skal få større innflytelse over framtidige konsesjonsvedtak. Motvind Norge krever at alle relevante dokumenter blir gjort tilgjengelig på norsk, og at høringsperioden på åtte uker først begynner å løpe etter at norske utgaver av dokumentene foreligger.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse