Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen, fast skribent
Kronikk
13 desember 2022 19:47
Del på Facebook
Foto: Javad Parsa / NTB
Foto: Javad Parsa / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Prisene på elektrisk strøm blir villere for hver dag som går. Hvor skal dette ende mon tro?

Nå er sjokkprisene kommet til hele landet. Men hva gjør politikerne – de toer sine hender. Og hva gjør statsministeren? Han bruker stadig mer av tiden sin i Europa på fine middager for å diskutere energikrisen med topp-politikerne der. Det synes ikke å være vilje til å øke strømstøtta til vanlige folk og bedrifter som sliter. Han sier at nordmenn må være forberedt på skyhøye strømpriser i flere måneder fremover.

Annonse
Annonse

Et annet budsjett

«Det må vi leve med», sier Støre til VG. Han gir ingen lovnader om at staten skal øke sitt bidrag til strømstøtte til tross for at staten drukner i inntekter takket være salg av gass. I følge statsministeren er det et annen budsjett det.

Tenk å være så naiv å tro at ikke vanlige nordmenn gjennomskuer dette. Når det gjelder kommunikasjon står denne regjeringen til stryk.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Politikere må stilles til ansvar

Det er de politikerne som har styrt Norge de siste årene, som har skylda for den situasjonen vi nå må leve med. Det var de som la strømproduksjonen ut på børs. Det skulle i følge ekspertene kun koste noen øre. Jammen sa jeg smør Dette koster oss enormt mye, og vanlige folk må nok en gang ta regningen for politikernes fadeser. Flere nordmenn vil knekke nakken på dette. Det samme vil mange bedrifter gjøre. Men politikerne handler som før.

Bonusene øker

Selvsagt er det en skam å se hva toppene i el-bransjen tjener. Til høyere strømpriser til større bonuser. Og dette er folk som sitter i offentlige selskaper og foretak. Har politikerne ingen styring på dette?

Seiler som «Titanic» mot undergangen

Jeg fatter ikke at lederne i det som skal være et sosialdemokratisk parti (Ap) ikke tar grep. Fortsetter de slik vil man snart se nye bunnoteringer på meningsmålingene. Både Senterpartiet og Arbeiderpartiet seiler nå som «Titanic» – mot forlis og undergang. Men fortsatt spiller man piano og fiolin i departementskontorene som ingenting skjer.

Støre og hans kompanjionger må vite at der er det norske folk som eier strømmen. Norge har hatt et enormt konkurransefortrinn. Nå er det skuslet vekk. Selvsagt må det få konsekvenser.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse