Mange må i disse dager fornye førerkortet både på grunn av at det går ut på dato, eller at man må fornye på grunn av diabetes eller at man har et gammelt førerkort som er større enn et bankkort. Vi vet at det da lett kan bli kø. Men det å finne en trafikkstasjon i rimelig nærhet av der en bor og som har tid for deg, er ingen enkel sak.
Stor pågang
For å forsikre meg om å gjøre rett, ringte jeg i går opp til vegvesen.no for å bestille time. Jeg bor på Nesodden og nærmeste trafikkstasjon er Drøbak. En hyggelig kvinne fortalte meg at jeg ikke kunne få time før 2. januar. «Da er jeg i London», fortalte jeg damen. Hun ba meg da om å kjøre til trafikkstasjonen i dag for å trekke kølapp. Det gjorde jeg, men køa var lang og betjeningen var liten. Jeg snek meg derfor frem for å høre om hvor lenge jeg måtte vente.
Der var det også en hyggelig dame. Hun sa at jeg kunne levere inn helseattest og synsprøve, og så skulle hun legge dette inn slik at jeg selv kunne ordne resten selv digitalt på vegvesen.no
Da jeg kom hjem, kom beskjeden på min telefon om at alle dokumenter var lagt inn. Jeg prøvde da å logge meg på vegvesen.no for å utføre handlingen. I og med at jeg hadde et moderne førerkort slapp jeg å ta nytt bilde.
Automatisk mulighet???
Jeg prøvde å bruke den automatiske muligheten før jeg reiste til Drøbak, men fikk beskjed om at den digitale muligheten ikke var mulig. Jeg trodde at alt skulle være greit da jeg kom tilbake i og med at alle dokumenter var lagt inn. Men greit var det selvsagt ikke.
Da var det å ringe vegvesenet en gang til. Jeg fikk beskjed om at jeg var nr. 78 i køen. De kunne ringe opp igjen om jeg la igjen beskjed. Saken var at jeg ikke noterte meg tallene for å sikre oppringing. Derfor ringte jeg opp igjen. Da var det jeg utrolig nok nr. 4 i kø. Uansett la jeg inn kodetallene for tilbakeringing. Denne gang ble jeg faktisk oppringt. Jeg forklarte situasjonen, men jeg traff en som ikke hadde ansvar for førerkort. Han satte meg over til en som hadde ansvar for førerkort, men da havnet jeg i ny kø, da som nr. 8 i køen.
Endelig fikk jeg en ny dame på tråden. Jeg forklarte nok en gang problemet. Jeg logget meg påny inn på min side på vegvesen.no og fulgte hennes anvisninger, men problemet ble det samme. Jeg kunne ikke gå videre for å fullføre saken. Hun lovte å sjekke hva som kunne være galt. Når hun ringer tilbake gjenstår å se.
Frustrerte mennesker
På trafikkstasjonen traff jeg mange frustrerte mennesker. Gamle folk har problemer med alt av nåtidens digitale tjenester. Flere av dem jeg møtte fikk ulike tilbakemeldinger om hva man skal gjøre når et førerkort skal fornyes. Dette er selvsagt en liten sak i dagens verden, men spesielt for eldre mennesker er selvsagt det er problem at man få ulike beskjeder – og at systemene ikke fungerer som de skal.
Når det gjennomføres store oppryddingsaksjoner i førerkortjungelen, må Statens vegvesen oppbemanne sine trafikkstasjoner og man må selvsagt sørge for at datasystemene fungerer. Og fremfor alt – man må gi entydige beskjeder om hva man skal gjøre.