Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Bernt Øien, pensjonist
Kronikk
14 juni 2023 15:31
Del på Facebook
– Det er kanskje vår tids pyramider, sier Jonas Gahr Støre om Norges gigantiske havvindplaner. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
– Det er kanskje vår tids pyramider, sier Jonas Gahr Støre om Norges gigantiske havvindplaner. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det er kanskje vår tids pyramider, sier Jonas Gahr Støre. Den regjeringsoppnevnte Energikommisjonen har ikke forstått, sier NVE! Vi vil bygge ut 20 ganger så mye havvind som regjeringen, sier Høyre. Det hele nærmer seg begrepet oksymoron!

Det er snart slutt på å se Norsk natur uten vindturbiner, nå skal havområdene tas.

Annonse
Annonse

Araberne sier «nå begynner du å lukte kamelen i baken» hvis de er på sporet av noe. Det ligger an til at middelklassefamilier vil se sin levestandard stupe mens fattige husholdninger ikke blir i stand til å forbedre sine liv i klimarettferdighetens navn med dette kjøret. Det har oppstått et slags moralsk- sosialt imperativ gjennom at: «Vi MÅ bistå Europa» i deres selvpåførte vanskelige energisituasjon. Et MÅ som flyttes til stadig mer absurde grenser. Vindkraftlobbyistene går foran med søt musikk som rottefangeren fra Hamelen og skygger for det eneste fornuftige alternativet som er kjernekraft.

Tyskland som står for drygt 30% av eurosonens økonomi, går nå inn i en resesjon (Tidningen Næringslivet 30 mai). 16 % av tyske mellomstore bedrifter har pakket sammen og flytter til utlandet mens ytterligere 30% vurderer det samme (Dokument)? Hva betyr det for økonomien som gjelder Norges havvindsplaner? Vi er jo medlem av Tysk-Norsk handelskammer?

Har noen i styre og stell gjort en risikoanalyse over de gigantiske vindkraftplanene for Nordsjøen?

Erna Solberg brukte alt for mye penger, og det virker ikke som Støre har en gjennomgående dyp tanke om hva som er samfunnsøkonomisk riktig. Det er også feil når direktørene i statsforetakene Statkraft, Statnett og NVE tjener mer enn byråkratene i Olje og Energidepartementet. I Jens Evensen, Finn Lied og Arve Johnsens tid satt de smarteste hjernene i departementet. Det var de som la premisser, ikke som i dag der overbetalte direktører i kraftbransjen legger føringer etter prinsippet «bukken og havresekken».

Regjeringens energipolitikk med eksport av vannkraft og storstilt utbygging av vindkraft svekker vår sivile beredskap. Ferdige komponentkjeder for vindkraftas infrastruktur går i økende grad gjennom Kina. Landet har kontroll over råvareeksporten til EU som med sine massive utbyggingsplaner for havvind i Nordsjøen sammen med Norge skaper stor etterspørsel i markedet. Derved greier ikke industrien å levere nok turbiner, understell, fundamenter, installasjonsfartøyer osv. Prisene fyker i været mens kroneverdien stuper. Framstilling av vindturbiner er avhengig av energi fra kull, gass eller olje.

Annonse
Annonse

Norge har ikke en egenproduksjon av vindturbiner, og må importere disse fra land som produsere på ikke fornybar energi. Det kan derfor bli en interessant øvelse å se på livsløpsanalysen for den strømmen som produseres fra havvind. Beredskapsmessig er det også kjent at man ikke skal legge alle eggene i en kurv, fordi en feil i kjeden kan føre til at hele systemet bryter sammen.

Vindturbiner krever enorme arealer med store konsekvenser for biodiversitet, fugler og marine arter. Prisene skyter i været på utbygging av havvind, derfor jekker regjeringen nå opp subsidieanslaget fra 8 milliarder til 23 milliarder for havvind (DN.NO) I tillegg må gigantprosjektet med fangst og lagring av karbon subsidieres.

Norge har nok kortreist energi gjennom sin vannkraftproduksjon hvis den brukes her i landet. Å flytte strøm over store avstander er svært kostbart uten at vindkraftbaronene forteller om det. Artikkelen nedenunder forteller at det er 50 ganger dyrere på å flytte strøm i forhold til råolje over lange avstander. Det forklarer hvorfor strøm blir dyrere og dyrere med vindkraft fra Nordsjøen selv om selve produksjonskostnaden skulle synke i pris, noe den ikke gjør. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2589004221014668

Skogen kan ta opp majoriteten av utslippene fra vår energibruk, men Norge regner ikke inn skogen som har vært her siden Arilds tid. Enten er dette et byråkratisk pølsevev ellers så tror ikke politikerne på fotosyntesen. Strømimporten fra Storbritannia gjennom englandskabelen har en høy fossilandel fra kraftproduksjonen. Bidraget fra fossilt legges til Norge og gjenspeiles i beregningen av den norske utslippsfaktoren for strøm (NVE 25 mai) Noe så inne i «granskauen» dumt for å bruke en metafor. Norge importerer jo både høy strømpris og Co2 bidrag til en og samme tid.

Det burde nok vært opprettet en havarikommisjon i stedet for den regjeringsoppnevnte energikommisjonen: «Energikommisjonens mandat adresserer ikke strømpriskrisen i det hele tatt, langt mindre hvordan vi skal gjenvinne kontroll over vår egen kraftproduksjon». (Dokument)

De politiske «portvokterne» og pressen er flinke til gjemme vekk informasjon som ikke passer, det er vårt alles problem.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse