Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen, fast spaltist
Kronikk
27 august 2023 12:14
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I årevis har noen av oss advart mot konsekvensene av værforandringene. Vi har skrevet spaltekilometer om et våtere og villere vær. Men likevel har alle utbygginger både på vei, bane og ellers fortsatt som om ingen fare truet. Verken planleggere eller politikere har hørt på oss som advarte. De fortsatte ufortrødent videre med å bygge på farlige områder samtidig som de jobbet med sine fantasiprosjekter i mangemillardsklassen som f eks. Møreaksen og Hordfast.

Nå er alt mot normalt

Denne sommeren er det spesielt Østlandet og deler av Trøndelag som er blitt rammet av flom og ras. Årsaken er at regnet er kommet fra sør og øst i stedet fra vest som det vanligvis gjør. Normalen er at det er kystsamfunnene i vest og nord som rammes, men der er de vant med store nedbørsmenger – og topografien er slik at vannet raskt renner vekk fra landområdene. Men nå er været mot normalt – og skadene blir enorme.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I store deler av landet skal det ikke mange timer med regn til før at det blir problemer. Nå er det styrtregnet som skaper de største overskriftene. På et øyeblikk skapes det inferno. Små bekker blir til store elver. Vannet finner nye veier – og grunnen er så bløt at den mange steder raser ut. Konsekvensene har vi sett denne sommeren.

Mer enn en rotbløyte

Når dette skrives har det vært en ny rotbløyte på Østlandet. Ja, det er blitt mer enn en rotbløyte. Selv veiene inn til hovedstaden ble stengt mange steder natt til søndag 27. august. Jeg bor i nærheten av Flaskebekktjernet på Nesodden. Nå går det vannet over sine bredder – og et nytt fossefall er skapt. Heldigvis rammer dette ikke vårt hus.

Veibanen blir til innsjøer

Problemet er at det ofte skjer på de samme plassene som også tidligere er blitt oversvømmet. Underganger fylles med vann – og på mange steder er deler av veibanen blitt til innsjøer. Det tragiske er at dette gjelder også på veier som er bygget de siste årene. Hvor har veiingeniørene vært? De må jo ha vist konsekvensene ved å legge veier på de desidert laveste punktene.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I tillegg fylles kjellere og hus med vann. Det er bygget hus der det selvsagt ikke skulle ha vært bebyggelse.

Selvsagt vil mange hevde at det jeg skriver er etterpåklokskap. Problemet er at jeg har og mange andre har skrevet og snakket om dette i en mannsalder. Jeg vet ikke hvor mange lederartikler og reportasjer jeg har skrevet i fagtidsskriftet Byggeindustrien om disse farene.

Enorme kostnader

I stedet for å gjøre noe med de problemstrekningene som stenger all ferdsel i kortere eller lengre tid, har man fortsatt med gigantplanene i samferdselssektoren. Jeg vet ikke hvor mange milliarder av kroner man har brukt på å planlegge. Tenk om noen av disse pengene kunne blitt brukt til vedlikehold og utbedringer på de veier og toglinjer som vi allerede har. Ofte trengs kun små tiltak. Men vedlikeholdsbudsjettene er jo skrapet til beinet. Mer til vedlikehold landet rundt. Glem gigantprosjektene.

Når E6 som er en av de viktigste veiene i Norge, stenges i mange dager – og det på en rekke steder – må det ropes varsku. Jeg vet ikke hva det koster i døgnet når det ikke mulig å kjøre fra Oslo til Trondheim.

Jeg vet ikke om det er mulig å summere alle kostnader etter en slik sommer som vi har hatt i år. Men vi snakker om veldig store beløp. Nå er det på tide at de som hele tiden snakker om kost-nytte i utbyggingsaker, tar selvkritikk. Det vi nå opplever rent værmessig vil ikke gå over med det første.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse