I årevis har noen av oss advart mot konsekvensene av værforandringene. Vi har skrevet spaltekilometer om et våtere og villere vær. Men likevel har alle utbygginger både på vei, bane og ellers fortsatt som om ingen fare truet. Verken planleggere eller politikere har hørt på oss som advarte. De fortsatte ufortrødent videre med å bygge på farlige områder samtidig som de jobbet med sine fantasiprosjekter i mangemillardsklassen som f eks. Møreaksen og Hordfast.
Nå er alt mot normalt
Denne sommeren er det spesielt Østlandet og deler av Trøndelag som er blitt rammet av flom og ras. Årsaken er at regnet er kommet fra sør og øst i stedet fra vest som det vanligvis gjør. Normalen er at det er kystsamfunnene i vest og nord som rammes, men der er de vant med store nedbørsmenger – og topografien er slik at vannet raskt renner vekk fra landområdene. Men nå er været mot normalt – og skadene blir enorme.
I store deler av landet skal det ikke mange timer med regn til før at det blir problemer. Nå er det styrtregnet som skaper de største overskriftene. På et øyeblikk skapes det inferno. Små bekker blir til store elver. Vannet finner nye veier – og grunnen er så bløt at den mange steder raser ut. Konsekvensene har vi sett denne sommeren.
Mer enn en rotbløyte
Når dette skrives har det vært en ny rotbløyte på Østlandet. Ja, det er blitt mer enn en rotbløyte. Selv veiene inn til hovedstaden ble stengt mange steder natt til søndag 27. august. Jeg bor i nærheten av Flaskebekktjernet på Nesodden. Nå går det vannet over sine bredder – og et nytt fossefall er skapt. Heldigvis rammer dette ikke vårt hus.
Veibanen blir til innsjøer
Problemet er at det ofte skjer på de samme plassene som også tidligere er blitt oversvømmet. Underganger fylles med vann – og på mange steder er deler av veibanen blitt til innsjøer. Det tragiske er at dette gjelder også på veier som er bygget de siste årene. Hvor har veiingeniørene vært? De må jo ha vist konsekvensene ved å legge veier på de desidert laveste punktene.
I tillegg fylles kjellere og hus med vann. Det er bygget hus der det selvsagt ikke skulle ha vært bebyggelse.
Selvsagt vil mange hevde at det jeg skriver er etterpåklokskap. Problemet er at jeg har og mange andre har skrevet og snakket om dette i en mannsalder. Jeg vet ikke hvor mange lederartikler og reportasjer jeg har skrevet i fagtidsskriftet Byggeindustrien om disse farene.
Enorme kostnader
I stedet for å gjøre noe med de problemstrekningene som stenger all ferdsel i kortere eller lengre tid, har man fortsatt med gigantplanene i samferdselssektoren. Jeg vet ikke hvor mange milliarder av kroner man har brukt på å planlegge. Tenk om noen av disse pengene kunne blitt brukt til vedlikehold og utbedringer på de veier og toglinjer som vi allerede har. Ofte trengs kun små tiltak. Men vedlikeholdsbudsjettene er jo skrapet til beinet. Mer til vedlikehold landet rundt. Glem gigantprosjektene.
Når E6 som er en av de viktigste veiene i Norge, stenges i mange dager – og det på en rekke steder – må det ropes varsku. Jeg vet ikke hva det koster i døgnet når det ikke mulig å kjøre fra Oslo til Trondheim.
Jeg vet ikke om det er mulig å summere alle kostnader etter en slik sommer som vi har hatt i år. Men vi snakker om veldig store beløp. Nå er det på tide at de som hele tiden snakker om kost-nytte i utbyggingsaker, tar selvkritikk. Det vi nå opplever rent værmessig vil ikke gå over med det første.