Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Bård S. Solem, Motvind Norge
Kronikk
24 november 2023 21:07
Del på Facebook
Støysonene rundt anlegget vil dekke omtrent hele fjellområdet. I gul støysone (45 dB(A)Lden er det ikke tillatt med bolig eller fritidsbebyggelse og grønn støysone (40 dB(A)Lden) er uegnet til rekreasjon og friluftsliv iht. myndighetenes retningslinjer. Inntegnede støysoner er typiske ved andre vindkraftanlegg med mindre turbiner.
Støysonene rundt anlegget vil dekke omtrent hele fjellområdet. I gul støysone (45 dB(A)Lden er det ikke tillatt med bolig eller fritidsbebyggelse og grønn støysone (40 dB(A)Lden) er uegnet til rekreasjon og friluftsliv iht. myndighetenes retningslinjer. Inntegnede støysoner er typiske ved andre vindkraftanlegg med mindre turbiner.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I sitt forstudie for hybridkraft (vind og sol) som Fred Olsen presenterte for grunneierne og kommunestyremøtet, viste de et støykart som angir utbredelsen av støysonene på 45, 50 og 55 dB(A)Lden.

De unnlater bevisst å tegne inn støysonen på 40 dB(A)Lden. Det er denne støysonen myndighetene i sine retningslinjer betrakter som uegnet for rekreasjon og friluftsliv.

Annonse
Annonse

Utbygger er pålagt å beregne og tegne denne støysonen i søknadsprosedyrene, men unnlater altså å tegne den inn i tidlig fase når de nå skal selger inn prosjektet for grunneiere og folkevalgte. Hvorfor ønsker de ikke å vise konsekvensene for rekreasjon og friluftsliv?

Hvis vi går videre og studerer støykartet de har beregnet, ser vi at støysonen for 45 dB(A)Lden strekker seg 700-1100 m ut fra turbinene. Det er i denne støysonen det ikke er tillatt med bolig- eller fritidsbebyggelse.

Naboene til anlegget - de som ligger i gul støysone - vil derfor få en heftelse på sin eiendom der det ikke tillates bolig- eller fritidsbebyggelse!

403740287 10161074581811170 5443790689168971560 n

I en tidligere figur tegnet Fred Olsen opp eksklusjoner der avstand til bebyggelse pga. støy var tegnet med min. 800 m som er myndighetenes retningslinjer med minimum avstand fra bebyggelse til turbinene.

Men - hvis vi ser på de reelle støysonene ved andre utførte vindkraftverk - vil støysone 45 dB(A)Lden variere mellom 500 og 4200 m avhengig av kildestøy (turbintype), turbinhøyde topografi og vegetasjon. De typiske (gjennomsnittlige) støyavstandene for 45 dB(A)Lden ved Øyfjellet er 1200 m, Songkjølen 1100 m og Storheia 1900 m.

Annonse
Annonse

403748602 10161074582081170 2528872262564862962 n

Tilsvarende støysoner for 40 dB(A)Lden er typisk 600-4200 m med et gjennomsnitt for Øyfjellet på 2900 m.

403763081 10161074582016170 456394627886636578 n

Hvorfor blir støysonen som Fred Olsen presenterer vesentlig mindre enn ved de andre utførte anleggene? Turbinene som planlegges i Tingvoll er jo tross alt større og høyere enn det som noen gang er montert i Norge!

Se også kartet (øverst i kronikken) som viser de typiske støysonene som med stor sannsynlighet vil opptre ved Fred Olsen sitt anlegget i Tingvoll. Der ser vi at støysonen 45 dB(A)Lden - der bolig og fritidsbebyggelse ikke er tillatt - kan strekke seg helt ned mot sjøen og bebyggelsen. Typisk støysone for 40 dB(A)Lden - den som er uegnet til rekreasjon og friluftsliv - strekker seg ned mot Torjulvågen, Storvatnet og vestover mot Høgfjellet.

Det må presiseres at støysonene vil variere kraftig i forhold til topografi og i realiteten bli både lengre og kortere ut fra turbinene enn det som er tegnet som gjennomsnitt.

I sin presentasjon i kommunestyremøtet 23. november opplyste fred Olsen at planarealet er på 5,5 km2 og arealet som blir berørt er kun 1% av dette. Hvis vi studerer arealkonsekvensene mht. støy ser at ca. 22 km2 ligger i støysone 45 dB(A)Lden og 62 km2 ligger i støysone 40 db(A)Lden. Anlegget vil derfor i stor grad påvirke et vesentlig større areal enn det Fred Olsen presenterer i tidlig fase for grunneiere og folkevalgte!

Studer kartene. Se hvilke støysoner som utbyggerne legger til grunn ved 17 andre anlegg i Norge. Og se hvor lite areal som Fred Olsen viser i sin presentasjon.

Kan vi stole på opplysningene til Fred Olsen?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse