Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Helge Pedersen, fast spaltist
Kronikk
29 november 2023 10:56
Del på Facebook
Foto: Heine Schjølberg / Studio400
Foto: Heine Schjølberg / Studio400
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Vågen i Kristiansund har de siste årene gjennomgått en enorm forandring. Dette er blitt noe byen virkelig kan være stolt av. Da vi for mange år siden jobbet i Vågen-utvalget for å løfte denne del av byen, hadde vi mange drømmer. Nå er mange av disse drømmene blitt en realitet. En ting er å redde og utvikle bygg og anlegg, men vel så viktig er at det skapes aktivitet. Arrangementet «Jul i Vågen» er et eksempel på hva som løfter denne kulturskatten. Søndag den 3. desember blir det nye fest.

All honnør til Ramsailt

Jeg har tidligere deltatt i arrangementet Ramsailt har tatt initiativ til. All honnør til dem som har dannet denne organisasjonen som ønsker å sette fokus på klippfisken som dannet grunnlaget for byens vekst. Men vi må heller ikke glemme seien eller silda som også vært viktig for Kristiansund og Nordmøre. Og vi må heller ikke glemme alle de andre næringene som har vært viktige. I de bøkene jeg har skrevet har jeg vært opptatt av å dokumentere mangfoldet av næringer. Vi har mye å være stolte av i denne «byn».

Få byer har opplevd større svingninger enn Kristiansund. Det har dramatiske nedgangstider, men heldigvis er de blitt avløst av oppgangstider. Når det har sett som mørkest ut, har det heldigvis snudd. Noen personer har grepet mulighetene. Takk og pris har vi slike folk også i dag. Nå er det mye olje. Jeg skulle ønsket at det var mer «sild i olje». Skjønt oppdrettsnæringen bidrar til at fiskerinæringen fortsatt er viktig for byen og distriktet.

Vi glemmer ikke sildeeventyret

Kristiansund var den siste store sildebyen i Norge før sildestammen kollapset i 1972. Hundrevis av båter og tusenvis av fiskere og arbeidsfolk kom til Nordmøre for å være med på sildeeventyret fra 1950-tallet og fisket ble stoppet. I boka «Havets Sølv Kystens Gull» har vi samlet bilder og historier fra denne storhetstiden. Nå selger jeg ut restlageret. Jeg kommer til «Jul i Vågen» med både sildeboka og den nye flyplassboka. Dere finner meg på standen til Norsk Skipshistoriske Selskap Nordmøre (en flott organisasjon som løfter frem historien) som selger sitt flotte temahefte 2024. Dette er flotte julegaver. Bøkene mine kan også kjøpes på Ark-butikkene i Kristiansund.

Vågen – en skattekiste

Kristiansund kan være stolt av det som nå skjer i Vågen. Småbåthavna er en av Norges flotteste. Kulturfabrikken er blitt en suksess. Vi har Mellemværftet og alle de andre museumsanleggene. Og takk og pris har vi Kristiansund mek. Verksted som fortsetter tradisjonene på sitt område. Vi må ha et mangfold av arbeidsplasser.

Jeg håper å treffe mange kjente søndag 3. desember.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse