Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
– Atomkraftverket Grohnde ved Emmerthal i nordvestlige Tyskland. Hadde det passet ved Mjøsa, kanskje? spurte Aftenposten i sin leder den 28.november 2023. Foto: Halvard Alvik / NTB
– Atomkraftverket Grohnde ved Emmerthal i nordvestlige Tyskland. Hadde det passet ved Mjøsa, kanskje? spurte Aftenposten i sin leder den 28.november 2023. Foto: Halvard Alvik / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Lederen i Aftenposten 29.11. hadde denne tittelen: «Det er farlig å bruke atomkraft som hvilepute.» Lederskribenten mener at diskusjonen om kjernekraft kan bremse utbyggingen av vindkraft. Det er feil,- det er det motsatte som skjer.

Lederen er en kommentar til mediestormen mot Rystad Energys rapport «Kjernekraft i Norge», et bestillingsverk fra NHOs «Fornybar Norge». Lederskribenten skriver først positivt om kjernekraften: «Farene ved kjernekraft er overdrevne. Kraftformen utgjør en viktig del av den globale energiforsyningen. Det vil den fortsatt gjøre når fossil energi skal fases ut. Også Norge trenger mer elektrisk energi. Kjernekraft er en potensiell løsning.»

Så skrives dette om hva som kan skje raskt, og fram mot 2030: «Norge flyter og blåser over, bokstavelig talt, av potensiell kraftproduksjon. Vannkraftverk kan opprustes og utvides. Vindkraft på land og solenergi kan bygges ut stort her og nå. Spesielt vindkraft må gjøres mindre kontroversielt»

Det er når lederen skal konkludere det går litt i ball. For da skriver hen dette: «Men kjernekraft må ikke være noen sovepute.»

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Diskusjon om kjernekraft i Norge har imidlertid ikke bremset vindkraftutbyggerne. Det er det helt motsatte som har skjedd. Vi har aldri sett så mange aggressive vindkraftutbyggere rundt om i landet. En av årsakene er trolig nettopp at også «vindbaronene» innser at kjernekraft vil komme, og når den kommer vil det bety «kroken på døra» for deres aktivitet i norsk natur.

Derfor har bransjen bestilt rapporten fra Rystad Energy. Den har som konklusjon at vi må vente med å vurdere kjernekraft til 2035. Det er lett å skjønne hva ventetiden skal brukes til. Altså ikke en sovepute, men en mulighet for å få bygget mere vindkraft.

Kjernekraft kan ikke bidra til klimadelmålet for 2030. Målet om klimanøytralitet i 2050 kan derimot trolig ikke realiseres uten kjernekraft. Da må vi sette i gang de nødvendige prosessene nå, nettopp fordi det tar lang tid å utvikle kjernekraft.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse