Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Helge Pedersen
Kronikk
11 oktober 2019 11:35
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Per Helge Pedersen, fast skribentPer Helge Pedersen, fast skribentDen som flyr rundt om i verden opplever til stadighet at flyselskapene endrer både avganger og bestilte seter. De sjonglerer med kundene sine som de vil. Selvsagt kan det oppstå situasjoner hvor avganger må kanselleres eller at det oppstår forsinkelser på grunn av værforhold og annet.

Men når alt tilsynelatende går på rutetid, kan det også skje plutselige endringer. Det gjelder blant annet setereservasjoner. Vi har til stadighet opplevd dette – ikke minst på våre mange reiser til og fra Spania. Nå skjedde det altså igjen.

På grunn av at min kone er ryggoperert to ganger, foretrekker hun å sitte på et sete ved midtgang. Midtgangsete fikk hun på reisen ned til Alicante, og det skulle hun også ha på returreisen. Denne flyturen ble bestilt og betalt allerede i april i år selv om reisen først skulle være i september/oktober. Flybilletten på plussklasse kostet oss nærmere 10 000 kroner. Dessverre er det ikke først gang hun opplever dette. Hver gang tar vi kontakt med kundeservice som toer sine hender.

I de siste årene har vi kun brukt SAS på reisene våre når det er mulig. For min egen del har jeg reist hundrevis – for ikke å si tusenvis av ganger med SAS gjennom 50 år. Men det hjelper visstnok ikke å være god kunde.

Problemet oppstår når man skal snakke med kundeservice om dette problemet. Ingen kan svare på hvorfor slike setereservasjoner plutselig ikke betyr noe. I regelverket står det at setereservasjonen ikke er juridisk bindende, men skjer det endringer skal flyselskapet gjøre sitt ytterste for at man skal få et nytt sete innenfor samme kategori. Ja, min kone kunne godt sitte lenger bak i flyet, bare hun fikk midtgangsete. Vi sjekket avgangen og så at det var ledige plasser lenger bak. Men å få hjelp av kundeservice til å foreta en endring synes å være umulig. Ofte lurer jeg på om det er et menneske jeg snakker med eller om det er en robot. Det synes uansett å være robotene som bestemmer.

Denne gang gikk jeg inn i systemet og sendte en formell klage. Der kom det frem at det tar fire uker for å få avgjort en slik klage. «Robotene» synes å trenge litt tid for å finne ut av noe slikt.

Nylig hadde jeg en heller tragisk opplevelse med kundesenteret til Telenor. Da skrev jeg også en kronikk og et leserbrev som toppledelsen i Telenor faktisk tok alvorlig. De tok signalene. Nå lurer jeg på om toppledelsen i SAS gjør det samme.

Jeg skulle tro at alle selskaper tar sine kunder på alvor. Men når jeg møter så mange negative mennesker i de ulike kundesentrene lurer jeg på om de virkelig gjør det.

Den samme opplevelsen kan man også få når man henvender seg til en offentlig etat. Er det virkelig slik at vi vanlige dødelige brukere er underlagt dem som sitter i slike kundesentra. Jeg trodde ærlig talt at dette var mennesker som skulle drive service for sine kunder og brukere og ikke omvendt.

Mange vil sikkert si at det å måtte bytte sete er en filleting. For mange mennesker er det faktisk ikke det – og det må vi ha respekt for. Det må også flyselskapene ha.  

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse