Annonse
KSU – Vipps – desktop
Vidar Holm, Nordmørstrønder
Kronikk
Vidar Holm, Nordmørstrønder
10 oktober 2019 15:23
Del på Facebook
Vidar Holm. Foto: Privat
Vidar Holm. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det er nå mer enn 250 000 EL biler i Norge. Det ble sagt at avgiftsfriheten skulle fjernes da vi nådde 50 000 biler eller ved utgangen av 2017. Fortsatt er de moms -  og avgiftsfrie og vi skriver snart 2020. Noen som fremdeles lurer på hvorfor regjeringen må stjele fra de som har minst og øke skatter og avgifter på andre ting for å få kabalen i velferdsstaten til å gå opp sånn noenlunde?

Årlig er det nå ca. 25 milliarder mindre i inntekter fra bilkjøp og bruk i Norge enn om EL biler var fullt avgiftsbelagt og betalte avgift på linje med diesel og bensin for drivstoff. Blant annet veibruksavgift som er fra knappe fire til drøye fem kroner literen for diesel og bensin. I tillegg skal vi altså nå betale 70 milliarder i subsidier til utenlandsk vindkraft i norsk natur frem til 2035.

Enten for lite nedbør eller flom

Økte nettleier og økt strømpris, fordi vi er koblet opp mot det europeiske fellesmarkedet for strøm, får vi også. Unnskyldningene for stadig økte kraftpriser er for lite nedbør og ditto vannmangel i magasinene. Eller også utsikter til for mye nedbør og at magasiner må tappes for å unngå flom.

Blåser for mye eller for lite - for dårlig regularitet

Nå har det også begynt å brukes unnskyldninger om at det blåser enten for lite eller for mye som årsak for høy kraftpris og høy import. At vindkraft er ubrukelig som strømkilde er ingen nyhet. Den er uregulerbar og på langt nær så utslippsfri som hevdet. Det har Australia, Tyskland, USA og mange andre land funnet ut via dyrekjøpte erfaringer allerede. Strømutkoblinger pga ujevn produksjon er regelen mer enn unntaket .

Men fordi strøm er gjort til en vare i seg selv, eksporteres og importeres det i vilden sky. Noe kraftunderskudd finnes ikke i Norge. I 2017 eksporterte vi mer enn tre ganger så mye strøm som vi importerte. Det er ikke lite nedbør og snøsmelting som gjør at Norge må importere kraft. Det er det faktum at vi selger ut kraften vår som er årsaken.

Ubrukte ressurser i eksisterende vannkraft

Vil vi ha mer kraft finnes masse ubrukte ressurser bare i å oppgradere eksisterende vannkraft. En dal eller to har vi nok å avse til nye vannkraftverk og om så. Jeg begynte med EL biler og galskapen i skatteleggingen av disse. Rettere sagt mangelen på sådan og tapte inntekter for AS Norge. Ta også med at vi skal fase ut olje og gassproduksjon, angivelig for å kutte utslipp.

  • Tror noen at produksjonen av EL biler og vindkraftturbiner gjør seg selv uten utslipp, store naturinngrep og et enormt forbruk av begrensede mengder metaller som finnes?
  • Tror noen at det å erstatte redusert tilgang på olje og gass med kull minsker utslipp?

Invasjoner av diverse land er forøvrig gjort på grunnlag av langt mindre gass- og oljeforekomster enn hva Norge har. Om vi stenger krana, blir den åpnet med tvang, vær sikker.

Hva skal vi leve av

Sist, men ikke minst: Skal Norge eksistere på luft som utenlandske selskaper får betalt av oss for å lage vindkraft av, i norsk natur og vann som vi ikke lenger råder over, siden ACER-byrået (EU i realiteten) bestemmer hvor mye vannkraft vi skal eksportere? Uten en krone i inntekt fra olje og gass er det mer enn muligheten for å kjøpe avgiftsfri EL bil som ryker. Folk må faktisk ha penger til å leve for og noe å leve av her i landet. Ved å ha gjort om vår felles vannkraft til en ren salgsvare fremfor et konkurransefortrinn innen industri og næring, står vi i fare for å miste all kraftkrevende industri og mye annen aktivitet i dette landet.

Kun profitt

Ta også med at det faktisk ikke finnes dokumenterte positive klima- eller miljøeffekter på grunn av vindkraftverk på norsk jord.  Når man så til de grader setter norsk natur og faunadiversitet på sidelinjen, ser vi alle at dette kun handler om internasjonal kapital og dens muligheter for profitt – og KUN det!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse