Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 april 2020 06:38
Del på Facebook
Det er ventet at klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) denne uka vil legge fram regjeringens forslag til forvaltningsplan for Barentshavet. Da kommer også svarer på hvordan regjeringen ser for seg å definere den mye omtalte iskanten, som i praksis har regulert oljeletingen i havområdet. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Det er ventet at klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) denne uka vil legge fram regjeringens forslag til forvaltningsplan for Barentshavet. Da kommer også svarer på hvordan regjeringen ser for seg å definere den mye omtalte iskanten, som i praksis har regulert oljeletingen i havområdet. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen legger denne uka fram sitt forslag til hvor iskanten skal gå. SV vil utsette saken til høsten.

Bak kravet ligger en frykt for at Stortinget ikke skal klare å behandle saken skikkelig, ifølge SVs miljøpolitiske talsperson Lars Haltbrekken.

Han vil utsette saken til koronasituasjonen er mer stabil.

– Vi får ikke gjennomført en skikkelig behandling, hvor organisasjonene og andre kan få lagt fram sine synspunkter på en skikkelig måte, nå under krononakrisen, sier Haltbrekken til NTB.

– Slaget om iskanten er det viktigste miljøslaget denne stortingsperioden, advarer han.

Oljegrense

Flere kilder med innsikt i prosessen bekrefter overfor NTB at regjeringen planlegger å komme med sitt forslag til forvaltningsplan for Barentshavet denne uka.

TV 2 meldte det samme før helgen.

Regjeringen legger dermed opp til at Stortinget skal behandle saken i vårsesjonen. Men Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV og MDG har sammen flertall i komiteen og kan dermed få utsatt saken.

Definisjonen av iskanten er viktig fordi den i praksis har satt grensa for hvor langt nord i Barentshavet det skal være tillatt med oljevirksomhet.

Flere forslag i omløp

I dag er iskanten definert som områder der det i gjennomsnitt er is 30 prosent av dagene i april.

NTB er kjent med at en ny definisjon der isutbredelsen settes til 15 prosent, er et av de mulige kompromissene som har vært diskutert i prosessen. Iskanten vil da trekkes lenger sør enn i dag.

– SV vil legge fram forslag om at det ikke skal tillates noen form for oljevirksomhet innenfor den faglig definerte iskantsonen som går der det er 0,5 prosent sjanse for å finne is i april, sier Haltbrekken.

Med en slik definisjon vil iskanten trekkes enda lenger sør.

Steile fronter

Venstre har på forhånd gitt klar beskjed om at partiet ønsker å flytte iskantsonen sørover. Partiet vil heller ikke ha noen petroleumsaktivitet i Barentshavet nord.

Mens Venstre kan vente seg drahjelp fra SV og regjeringspartner KrF i forhandlingene i energi- og miljøkomiteen, har verken Arbeiderpartiet eller Senterpartiet konkludert i saken.

Samtidig har Fremskrittspartiet, som satt i regjering helt til januar, et helt annet utgangspunkt. Partiets energi- og miljøpolitiske talsperson Jon Georg Dale har en klar forventning om at regjeringen kommer først til ham når samtalene starter.

– Alt annet vil være oppsiktsvekkende, sier han til NTB.

Oljekrise

Hvis saken utsettes, innebærer det ifølge Haltbrekken samtidig at 25. konsesjonsrunde må skyves ut i tid. Årsaken er at det i regjeringsplattformen står at disse lisensene for oljeleting ikke skal komme før forvaltningsplanen er ferdig, fremholder han.

Krisen i oljenæringen som følge av virusutbruddet har blitt en faktor i innspurten av arbeidet med forvaltningsplanen og iskanten. Oljeprisen har stupt, og norske oljeinvesteringer vil reduseres med 65–72 milliarder kroner fram mot 2022, ifølge en fersk analyse.

Frp mener derfor det bør legges til rette for mest mulig aktivitet i petroleumssektoren.

– I situasjonen norsk økonomi nå står i, har Norge rett og slett ikke råd til at Høyre gir Venstre nok et symbolsk klimagjennomslag ved å flytte iskanten sørover, sier Dale til NTB.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Dette sier de nok fordi de vet at det ikke gjør noen forskjell. Det er kapasitet nok til å eksportere ...
Terje Sundsbø 7 dager siden Statlig eller kommunal fergedrift?
Sunnmørsposten har publisert sin egen versjon av Rasmussens kronikk - de har fjernet alle linker. Det er skremmende at en ...
Terje Sundsbø 7 dager siden Statlig eller kommunal fergedrift?
En meget tankevekkende artikkel som bør leses: https://www.rbnett.no/meninger/i/lwe9yL/kan-vi-adressere-det-faktiske-problemet"Ein kan til stadigheit lese innlegg i avisene frå godt vaksne menn som ...
Hans-Peter Kaaresen 11 dager siden Forvaltningslovens vegvalg
Bra skrevet Paul.  Loven blir tydeligvis praktisert forskjellig.  I løpet av de neste 12 åra som MA er satt på ...
Terje Sundsbø 13 dager siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 15 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse