Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
30 april 2020 10:02
Del på Facebook
Næringsminister Iselin Nybø (V) la fram krisepakken for flyselskapene 19. mars. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Næringsminister Iselin Nybø (V) la fram krisepakken for flyselskapene 19. mars. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Iselin Nybø har ulønnet permisjon fra advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig, som jobber for Norwegian. Samtidig spiller Nybø en nøkkelrolle i Norwegians fremtid.

Næringsminister Iselin Nybø (V) er sentral i utarbeidelsen av tiltakene som skal redde flybransjen i forbindelse med koronakrisen.

Regjeringen har lansert en krisepakke for luftfarten der tre milliarder er øremerket Norwegian. Selskapet kjemper nå for å innfri vilkårene for å kunne motta disse pengene.

E24 skriver nå at Nybø er i ulønnet permisjon fra jobb ved advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig, som er ett av flere advokatfirmaer som jobber for Norwegian.

Ingen habilitetsvurdering

I en epost til E24 skriver Nybø at det ikke er blitt gjort noen habilitetsvurdering av hennes ansettelsesforhold i advokatfirmaet i arbeidet som er utført, og skal utføres, med krisetiltakene til Norwegian og luftfarten.

– Nei. I dialogen Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) har hatt med Norwegian om garantiordningen for luftfarten, har selskapet slik NFD har oppfattet det, vært representert med et annet advokatfirma enn Simonsen.

På spørsmål om hva Nybø selv mener om at hun er ansatt i et selskap med sterke interesser i Norwegians overlevelse, samtidig som hun bestemmer hvilke økonomiske tiltak flyselskapet skal få fra staten, svarer næringsministeren:

– Jeg har permisjon fra stillingen som advokat ved Stavanger-kontoret i advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig og har hatt permisjon siden jeg kom inn på Stortinget høsten 2013, med unntak av tiden fra 1. januar til 17 januar i 2018, rett før jeg ble statsråd.

Hun skriver også at hun i utgangspunktet anser ansettelsen i firmaet for å være uproblematisk og at hun fortløpende vurderer sin habilitet dersom advokatfirmaet skulle dukke opp i aktuelle saker.

Har ikke brukt firmaet i større saker

I en epost til NTB presiserer Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen at selskapet ikke har brukt Simonsen Vogt Wiig på større, strategiske saker på mange år, og heller ikke i forbindelse med koronakrisen som nå omtales.

– Vi bruker advokatfirmaet Bahr både nå og i tidligere større saker av strategisk betydning for konsernet, skriver han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
Hvordan vil Frank Sve (Frp) prioritere fergeavløsning for de to store og folkerike øyene Gossen og Otrøya sammen med andre ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse