Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
27 juli 2020 13:44
Del på Facebook
India har allerede innført forbud mot TikTok og 58 andre kinesiske apper. Nå er ytterligere 47 apper fra Kina forbudt. Foto: AP / File / NTB scanpix
India har allerede innført forbud mot TikTok og 58 andre kinesiske apper. Nå er ytterligere 47 apper fra Kina forbudt. Foto: AP / File / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

India forbyr ytterligere 47 kinesiske apper etter bekymringer for misbruk av personopplysninger, ifølge en tjenestemann. Spenningen øker mellom Kina og India.

I slutten av juni ble det innført forbud mot TikTok og 58 andre kinesiske mobilapper i India.

– De fleste av disse 47 appene er forbudt av samme årsaker som de øvrige 59. Mange var varianter av tidligere blokkerte apper, sier en offentlig tjenestemann som ønsker å være anonym.

Det har ikke kommet noen uttalelser fra offentlig hold, men en rekke medier har rapportert om forbudet som kom fredag. Ytterligere 257 kinesiske apper kan være i fare for å forbys, ifølge lokale medier.

Spenninger mellom Kina og India har økt som følge av et sammenstøt ved grensen til Himalaya 20. juni der 20 indiske soldater og et ukjent antall kinesiske soldater ble drept.

Appen TikTok har ført til bekymringer også i andre land. USA er blant landene som frykter at brukerdata fra appen kan bli overført til Kina, og vurderer forbud. Også EU, Danmark, Nederland og Storbritannia har åpnet sak.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse