Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
22 august 2020 09:31
Del på Facebook
Redningsskøyta «Inge Steensland» ved siden av en drivende seilbåt som ble funnet midt i Skagerrak 1. mai. Arkivfoto: Alfred Andreassen, Hagland Boss / NTB scanpix
Redningsskøyta «Inge Steensland» ved siden av en drivende seilbåt som ble funnet midt i Skagerrak 1. mai. Arkivfoto: Alfred Andreassen, Hagland Boss / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Siden mai har Redningsselskapets 53 redningsskøyter utført over 4.600 oppdrag og reddet 18 mennesker fra å omkomme på sjøen.

Størst er økningen i antall oppdrag direkte rettet mot fritidsbåter, hvor det har vært en økning på over 30 prosent fra i fjor på landsbasis, opplyser Redningsselskapet i en pressemelding.

Den største enkeltstående ulykkesårsaken er grunnstøtinger, men det er antall oppdrag knyttet til fremdriftshavarier som øker mest.

Ferske båtførere

Skipsfører Torjus Sundsdal på redningsskøyta «Inge Steensland» har observert mye rar kjøring i sommer, noe han tror skyldes mange ferske båtførere.

– Det kan virke som om folk har fått seg båt i en hast, men ikke tatt seg tid til å sette seg inn i grunnleggende sjøveis- og vikepliktsregler på sjøen. Ut fra hvordan noen har kjørt her ute, så vil jeg si at det er en del flaks at vi ikke har hatt flere alvorlige hendelser i sommer, sier han.

9.359 personer besto båtførerprøven i juni i år, en økning på 60 prosent fra samme måned i fjor, ifølge Sjøfartsdirektoratet.

Godt forberedt

I Oslofjorden var det i juni 80 prosent flere oppdrag sammenlignet med i fjor.

Redningsselskapet var godt forberedt på at rekordmange ville benytte sjøen til ferie i sommer, og at en god del av dem gjorde det for første gang.

– I så måte er det utrolig fint å stå her nå, på den andre siden av sommeren, vel vitende om at vi i år har unngått mange av de aller alvorligste ulykkene, sier Rikke Lind, generalsekretær i Redningsselskapet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse