fbpx
Annonse
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
Redaksjonen
12 oktober 2020 10:24

Vindkraftprosjektet Havsul I skal behandles etter stortingets vedtak av 19. juni, og skal ikke gis forlenget frist for idriftsettelse utover 2021. Havsul I er verken «offshore» eller «havvind», og må derfor behandles som et vindkraftanlegg på land.

Dette kommer fram i en juridisk gjennomgang som Motvind Nordvest har fått utarbeidet og sendt til Olje- og energidepartementet i forbindelse med at NVE har gitt utbygger utsatt frist med å starte anleggsarbeidet.

Konsesjon for Havsul I er gitt i 2008 etter energiloven og skal dermed behandles som vindkraft på land. Havenergiloven trådte først i kraft 1. juli 2010.

– Utbygger later som Havsul I er «offshore» eller «havvind», noe det ikke er. Mye tyder på at de har fått NVE og øvrig forvaltning til å akseptere dette. Havsul I er ikke «offshore» og ikke «havvind», sier John I. Myklebust, leder av Motvind Nordvest.

Fellesskapet betaler

Havsul I AS har opplyst at Havsul I-prosjektet får utnytte oljeskatteregimet. Det vil si at om Havsul I AS ikke kommer i skatteposisjon, så vil 78 prosent av investeringene bli betalt av staten, med andre ord deg og meg, til utbygger (Havsul I AS), som skal eies 100% av kanadiske Enbridge.

– Med en kostnad på rundt 10 milliarder kroner vil det bety rundt 8 milliarder som skal betales av fellesskapet, med andre ord det norske folk. Eller, 8 tusen millioner kroner i subsidier for å spille hazard med en fiskebestand av global betydning, sier tidligere fiskeskipper Knut Arne Høyvik, nå fiskerirådgiver i Motvind Nordvest.

Hvor mye Havsul-prosjektet vil få fra Enova og Nox-fondet vet vi ikke, men utbygginga av vind-industri prosjektet til havs, Hywind Tampen, er subsidiert og betales av det norske folk med hele 90 prosent av investeringskostnaden.

Føre-var-prinsippet

Mørekysten og fiskebankene er kjent som et av verdens største matfat. Her gyter viktige fiskeslag som torsk, sei og hyse - og Norsk Vårgytende (NVG) sild, en av verdens største fiskebestander.  

Konsekvensutredninger på fisk og gyteområder er i svært liten grad gjennomført. Det foreligger ingen konsekvensutredning i det hele tatt, knyttet til gytevandring og gytefelt for sild og øvrige arter. Vår kunnskap om fisk og gyteprosesser er svært mangelfull.

Da må Føre-var-prinsippet gjelde. «Nødvendigheten av handling på grunnlag av mindre enn full vitenskapelig sikkerhet for miljø-ødeleggelser av potensiell irreversibel natur.»

– Hensynet til forsvarlig og bærekraftig forvaltning og reproduksjon av våre viktigste fiskebestander må derfor veie tyngre enn hensynet til subsidiert og sekundær vindkraftproduksjon, sier adm. dir. i Havfiskeflåtens interesseorganisasjon Fiskebåt, Audun Maråk.

Advokat Anders Svinø hos Judicia har på vegne av Motvind Nordvest tilskrevet Regjeringen ved Olje- og energidepartementet og Stortinget.

Logg inn for å kommentere.
Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

KOMMENTARARKIV FRA TIDLIGERE KOMMENTARSYSTEM. KOMMENTARER LAGT TIL HER, BLIR ALDRI SYNLIGE. BRUK AKTIVT KOMMENTARSYSTEM OVER

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Siste kommentarer

Espen Heitmann 4 timer siden Sylvi Listhaug tramper i eget minefelt
Tenk litt på denne "en del av Fergefri E39 fra Kristiansand til Trondheim. Et prosjekt der formålet er å knytte ...
Lars Svein Valderhaug 7 timer siden Sylvi Listhaug tramper i eget minefelt
Rasmussen, dersom du kastar eit raskt blikk ned på kartet, og brukar nokre sekund på å la dei små grå ...
Lars Svein Valderhaug 8 timer siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Terje SundsbøEg har kasta bort nok tid på deg, Sundsbø. Farveeel!
Lars Svein Valderhaug 10 timer siden Krev fylkeskommunen ut av Møreaksen!
👍👏
Lars Svein Valderhaug 10 timer siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Terje Sundsbø«Om du mener at Fannefjordtunnelen forsvinner om Romsdalsaksen bygges, så vil nok mange på strekningene Molde - Åndalsnes bli motstandere ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Lars Svein ValderhaugNei, trafikktellingene bekrefter tidligere resultat – størstedelen av fjordkryssingen er lokal trafikk. Og dette er ikke særskilt for Romsdalsfjorden, det ...

Mest aktive

  • Terje Sundsbø 73 comments
  • Lars Svein Valderhaug 46 comments
  • Lama Vik 22 comments
  • Jan Rune Haukvik 22 comments
  • Vidar Hölm 13 comments
Annonse

Hva skjer?

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte