Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
12 oktober 2020 13:08
Del på Facebook
Administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv mener at NHO-analysen viser at bransjen står overfor en rasering av arbeidsplasser dersom den ikke får mer hjelp. Arkivfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv mener at NHO-analysen viser at bransjen står overfor en rasering av arbeidsplasser dersom den ikke får mer hjelp. Arkivfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det samlede turistkonsumet falt med 41 milliarder kroner fra januar til august 2020 sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge en ny NHO-analyse.

Nedgangen i turistkonsumet var størst blant utenlandske turister, med 68 prosent nedgang i perioden – fra 46 milliarder kroner til 14 milliarder kroner, ifølge analysen som er gjennomført av NHO for NHO Reiseliv.

Administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv mener at analysen er en bekreftelse på at reiselivet trenger hjelp til å dekke faste kostnader ut koronakrisen.

– Uten hjelp står vi overfor rasering av arbeidsplasser. Bransjen trenger kompensasjon for opp mot 80 prosent av faste utgifter fremover så lenge smitten varer, sier hun.

Devold mener blant annet at de 680 millionene i neste års statsbudsjett må øremerkes til kompensasjon for de tre første månedene av 2021, og eventuelt økes etter hvert.

Reiselivsdirektøren er også kritisk til signalene fra regjeringen om at markedet må avgjøre hvilke bedrifter som blir med videre, og hun mener at ingen bedrifter kan overleve med bestillingsnivåene som er nå.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse