Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 oktober 2020 09:27
Del på Facebook
Næringspolitisk talsperson i Senterpartiet, Geir Pollestad, mener at det nye felles vannkraftselskapet til Hydro og Lyse er et viktig industripolitisk grep. Arkivfoto: Terje Pedersen / NTB
Næringspolitisk talsperson i Senterpartiet, Geir Pollestad, mener at det nye felles vannkraftselskapet til Hydro og Lyse er et viktig industripolitisk grep. Arkivfoto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sps Geir Pollestad mener Hydro og Lyses nye vannkraftselskap er et viktig grep og at det aktualiserer spørsmålet om at staten bør øke eierskapet i Hydro.

– Dette er et av de viktigste og største industripolitiske grepene som er gjort i Norge på mange år. Dette sikrer Hydro tilgang på sin egen strøm, samtidig som vannkraften kommer under offentlig eierskap og kontroll, sier Pollestad, som er næringspolitisk talsperson for Senterpartiet, til NTB.

Samtidig mener han samarbeidet aktualiserer spørsmålet om staten gjennom oppkjøp bør øke sitt eierskap i Hydro fra dagens 34 prosent.

– Dette for å styrke det offentlige eierskapet til vannkraften – samtidig som Hydro får mulighet til å utvikle seg videre, sier Pollestad.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse