Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
31 oktober 2020 11:34
Del på Facebook
Trygve Slagsvold Vedum (Sp) er kritisk til taxireformen som blir innført søndag. Arkivfoto: Terje Pedersen / NTB
Trygve Slagsvold Vedum (Sp) er kritisk til taxireformen som blir innført søndag. Arkivfoto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Søndag trer regjeringens taxireform i kraft og flere kan begynne å kjøre taxi. Ap og Sp er uenige i reformen og mener det er uhørt å sette den i gang nå.

Den største endringen med reformen er at behovsprøvingen på drosjeløyver blir fjernet, noe som betyr at det ikke lengre vil være et fast antall aktører i næringen. Det vil bli dermed bli enklere å etablere seg i bransjen.

Taxibransjen er hardt rammet av koronapandemien. Samtidig har mange sjåfører slitt med å få dagpenger fordi de går på jobb, men ikke har kunder, skriver Klassekampen.

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum kaller situasjonen den største krisen taxinæringen noensinne har stått i.

– Når det er mange drosjer, blir det lite å gjøre for hver sjåfør, og da må de jobbe lengre dager. Da blir det flere biler ute. Mens på bygda blir det vanskeligere å få tak i drosje, fordi der lønner det seg ikke å kjøre, sier Vedum til avisa.

Raymond Johansen (Ap) i Oslo er også kritisk. Han mener det er helt feil å innføre reformen nå, når tusenvis av arbeidsplasser allerede er i fare.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) mener næringen i dag er lite fleksibel og tilpasset etterspørselen. Han sier til Klassekampen at han tror heller ikke tror det har vært optimalt for arbeidstakerne slik de har det nå.

– At det er bare negativt å jobbe i en næring hvor det er god konkurranse, det synes jeg er en kortslutning. Det er mange som jobber i en næring med god konkurranse, som er fornøyd med det, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse