Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 november 2020 10:12
Del på Facebook
Regjeringen vil innføre et kompetansekrav for førere av fritidsbåter som kan oppnå større hastighet enn 50 knop. Her næringsminister Iselin Nybø (V). Foto: Terje Bendiksby / NTB
Regjeringen vil innføre et kompetansekrav for førere av fritidsbåter som kan oppnå større hastighet enn 50 knop. Her næringsminister Iselin Nybø (V). Foto: Terje Bendiksby / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen vil innføre et kompetansekrav for førere av fritidsbåter som kan oppnå større hastighet enn 50 knop.

Det nye kompetansebeviset skal inneholde både en teoretisk og en praktisk del.

– Høy fart gir større fare for alvorlige ulykker, og det kreves spesielle ferdigheter for å føre båt i høy fart, sier næringsminister Iselin Nybø (V).

Krav til kursinnhold og kursinstruktører må på plass før regelverket kan tre i kraft, og det må være tilstrekkelig kurskapasitet til dem som må ha høyhastighetsbeviset.

I tillegg til høyhastighetsbevis vil det bli innført krav om bruk av automatisk nødstopp.

De nye kravene vil innebære en endring av dagens regelverk. Nybø har derfor gitt Sjøfartsdirektoratet i oppgave å utforme forslag til konkrete endringer, og disse forslagene sendes på høring i januar 2021.

Stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp), som er nestleder i transportkomiteen på Stortinget, mener at regjeringen forsøker å snikinnføre et eget førerkort for vannscootere.

– En slik forskjellsbehandling mellom vannscootere og vanlige fritidsbåter kan de bare glemme å få med seg Fremskrittspartiet på, sier han til NTB.

Han viser til at førere av vannscootere skal vise hensyn når de er på sjøen, på lik linje med alle andre.

– Det er derfor ingen grunn til å forskjellsbehandle all den tid det er samme krav og forventninger til alle, sier Hoksrud.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 17 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse