Regjeringen vil innføre et kompetansekrav for førere av fritidsbåter som kan oppnå større hastighet enn 50 knop.
Det nye kompetansebeviset skal inneholde både en teoretisk og en praktisk del.
– Høy fart gir større fare for alvorlige ulykker, og det kreves spesielle ferdigheter for å føre båt i høy fart, sier næringsminister Iselin Nybø (V).
Krav til kursinnhold og kursinstruktører må på plass før regelverket kan tre i kraft, og det må være tilstrekkelig kurskapasitet til dem som må ha høyhastighetsbeviset.
I tillegg til høyhastighetsbevis vil det bli innført krav om bruk av automatisk nødstopp.
De nye kravene vil innebære en endring av dagens regelverk. Nybø har derfor gitt Sjøfartsdirektoratet i oppgave å utforme forslag til konkrete endringer, og disse forslagene sendes på høring i januar 2021.
Stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp), som er nestleder i transportkomiteen på Stortinget, mener at regjeringen forsøker å snikinnføre et eget førerkort for vannscootere.
– En slik forskjellsbehandling mellom vannscootere og vanlige fritidsbåter kan de bare glemme å få med seg Fremskrittspartiet på, sier han til NTB.
Han viser til at førere av vannscootere skal vise hensyn når de er på sjøen, på lik linje med alle andre.
– Det er derfor ingen grunn til å forskjellsbehandle all den tid det er samme krav og forventninger til alle, sier Hoksrud.
(©NTB)