Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
18 november 2020 10:12
Del på Facebook
Regjeringen vil innføre et kompetansekrav for førere av fritidsbåter som kan oppnå større hastighet enn 50 knop. Her næringsminister Iselin Nybø (V). Foto: Terje Bendiksby / NTB
Regjeringen vil innføre et kompetansekrav for førere av fritidsbåter som kan oppnå større hastighet enn 50 knop. Her næringsminister Iselin Nybø (V). Foto: Terje Bendiksby / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen vil innføre et kompetansekrav for førere av fritidsbåter som kan oppnå større hastighet enn 50 knop.

Det nye kompetansebeviset skal inneholde både en teoretisk og en praktisk del.

– Høy fart gir større fare for alvorlige ulykker, og det kreves spesielle ferdigheter for å føre båt i høy fart, sier næringsminister Iselin Nybø (V).

Krav til kursinnhold og kursinstruktører må på plass før regelverket kan tre i kraft, og det må være tilstrekkelig kurskapasitet til dem som må ha høyhastighetsbeviset.

I tillegg til høyhastighetsbevis vil det bli innført krav om bruk av automatisk nødstopp.

De nye kravene vil innebære en endring av dagens regelverk. Nybø har derfor gitt Sjøfartsdirektoratet i oppgave å utforme forslag til konkrete endringer, og disse forslagene sendes på høring i januar 2021.

Stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp), som er nestleder i transportkomiteen på Stortinget, mener at regjeringen forsøker å snikinnføre et eget førerkort for vannscootere.

– En slik forskjellsbehandling mellom vannscootere og vanlige fritidsbåter kan de bare glemme å få med seg Fremskrittspartiet på, sier han til NTB.

Han viser til at førere av vannscootere skal vise hensyn når de er på sjøen, på lik linje med alle andre.

– Det er derfor ingen grunn til å forskjellsbehandle all den tid det er samme krav og forventninger til alle, sier Hoksrud.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse