Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 november 2020 15:28
Del på Facebook
Norwegian-fly har måttet stå parkert på rekke og rad på Stavanger lufthavn Sola. Foto: Carina Johansen / NTB
Norwegian-fly har måttet stå parkert på rekke og rad på Stavanger lufthavn Sola. Foto: Carina Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oslo Børs har stanset handelen med aksjene i flyselskapet Norwegian i forkant av en ventet kunngjøring fra selskapet.

Handelspausen trådte i kraft klokka 13.39 onsdag.

Stengingen skjedde etter at aksjen noen timer før hadde nådd et lavmål på 0,44 kroner. Siden klatret den til 0,47 kroner. Hittil i år er flyselskapets aksjekurs redusert med 98,74 prosent.

Pausen skjer samme dag som statsminister Erna Solberg (H) på Stortinget ble utfordret av Senterpartiet om hvorfor regjeringen ikke vil gjøre mer for å redde flyselskapet.

I forrige uke fikk Norwegian nei fra staten til ytterligere milliarder i krisestøtte. Med store løpende utgifter kan det være et spørsmål om tid før selskapet er konkurs dersom det ikke får tilført flere midler snart.

Spesiell observasjon

Flyselskapets resultatrapport for tredje kvartal viser at det 30. september satt på en likviditet på 3,4 milliarder kroner, og at den månedlig har gått ned med rundt 500 millioner kroner. Det betyr at Norwegian ved utgangen av oktober trolig hadde rundt 3 milliarder kroner igjen på bok. Dette vil være nok til å holde selskapet gående gjennom vinteren.

Etter nei fra staten har selskapet permittert ytterligere 1.600 ansatte og satt flere fly på bakken. Før koronakrisen hadde selskapet over 10.000 medarbeidere, men de neste månedene vil bare om lag 600 være i arbeid.

Allerede fra forrige mandag ble selskapet satt på Oslo Børs sin liste over selskaper som er under spesiell observasjon på grunn av usikkerhet knyttet til prisingen av selskapet.

Boeing-trøbbel

Norwegian slet med konsekvensene av de tekniske problemene med 787 Dreamliner og at 737 Max ble satt på bakken som følge av to ulykker, og selskapet ble hardt rammet da koronapandemien slo inn. Nesten all trafikk har vært innstilt, og selskapet vedtok i mai omfattende kapitalendringer hvor gjeld ble omdannet til aksjer og tidligere kreditorer dermed ble store eiere i flyselskapet.

Det er også innledet en rettslig prosess mot Boeing for å heve kjøpet av 97 fly av typene 737 Max og 787 Dreamliner.

Onsdag kom beskjeden om at amerikanske luftfartsmyndigheter har godkjent Boeing 737 Max for flyging igjen etter nesten to år på bakken.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse