Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
23 november 2020 08:27
Del på Facebook
Turister som reiser med Flåmsbana stopper ved Kjosfossen for å ta bilde av huldra. Norsk reiseliv sliter med å stille garantier for pakketurer. Foto: Marianne Løvland / NTB
Turister som reiser med Flåmsbana stopper ved Kjosfossen for å ta bilde av huldra. Norsk reiseliv sliter med å stille garantier for pakketurer. Foto: Marianne Løvland / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det trengs en løsning for arrangørene av pakkereiser før Stortinget tar ferie, skriver LO, NHO, Virke, Norges Rederiforbund og Norsk Reiseliv i et felles brev.

Brevet er sendt til finansminister Jan Tore Sanner (H), næringsminister Iselin Nybø (V) og barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF), skriver Dagens Næringsliv.

– Vi vil understreke behovet for en snarlig løsning og for at regjeringen prioriterer saken. Pakkereisearrangørene er forpliktet til å stille garanti allerede i desember 2020, og det er derfor avgjørende at det kommer på plass en løsning før Stortinget tar juleferie, heter det i brevet.

De fem toppsjefene i organisasjonene foreslår å finansiere en statlig garantiordning med ubrukte midler fra lånerammen på 1,5 milliarder kroner som Stortinget etablerte for reisearrangørene i sommer. Overfor Dagens Næringsliv bekrefter Innovasjon Norge at under 280 millioner kroner så langt er innvilget.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse