Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
04 desember 2020 20:39
Del på Facebook
Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) sier det kan være aktuelt å flytte den genetisk viktige ulven i Innlandet.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) sier det kan være aktuelt å flytte den genetisk viktige ulven i Innlandet.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flokene den genetisk viktige ulven i Innlandet har skapt, kan bli løst ved at dyret nok en gang flyttes, ifølge klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).

Stortinget hastebehandlet fredag et forslag fra Senterpartiet om å felle den såkalte Elgå-ulven og stoppe enhver utvidelse av ulvesonen. Den mye omtalte ulven har vandret ut av sonen.

– Jeg ser problemstillingen når du får en fast reviretablering, med potensial for en såkalt fast buffersone. Det er grunnen til at jeg har fått en anmodning og vurderer mulig flytting av de ulvene det her er snakk om, sa Rotevatn i Stortinget.

Han avviste samtidig at det er snakk om noen utvidelse av ulvesonen.

– Det er det Stortinget som har mandat til å gjøre, sa statsråden.

Det blir votering i saken mandag, og det er uklart hva som blir utfallet i saken.

Genetisk viktig

Den finsk-russiske ulven beskrives som genetisk viktig for ulvestammen og kan på sikt bedre tilstanden for den sørskandinaviske bestanden, ifølge Miljødirektoratet.

Men siden ulven har beveget seg utenfor ulvesonen, risikerer den å bli skutt under ordinær lisensjakt.

Ulven har vandret inn og ut av ulvesonen og har tidligere blitt bedøvet og fløyet inn igjen i ulvesonen i Kongsvinger etter at den drepte flere reinsdyr i Engerdal.

Hard kritikk

Sps forslag bryter med all fornuft, mener Venstres tidligere klima- og miljøminister Ola Elvestuen. Han viser til at det er rovviltnemndene på Østlandet som har gått inn for å utvide ulvesonen for å beskytte ulven.

– Elgå-ulven er genetisk viktig, og den skal skjermes. Hvis denne ulven felles, er det større fare for at hele ulvebestandens overlevelse trues, sier Elvestuen.

Senterpartiet har også fått med seg Fremskrittspartiet på et løst forslag om å stanse utvidelse av ulvesonen med midlertidige verne- eller buffersoner, allerede 15. desember.

Ap med eget forslag

Sp og Frp har imidlertid foreløpig ikke klart å samordne seg med Ap i saken. Sammen har de tre partiene flertall i Stortinget. Ap har i stedet fremmet sitt eget forslag:

– Stortinget ber regjeringen omgående, og senest innen 15. desember 2020, følge opp en tydelig soneforvaltning av ulv ved ikke å tillate at områder utenfor ulvesonen unntas fra lisensfelling, så lenge Stortingets bestandsmål for ulv er oppnådd, sier Aps Nils Kristen Sandtrøen fra næringskomiteen.

Sp og Frp mener Aps forslag er vagt og i praksis gir regjeringen fullmakt til å trenere ulvejakten.

– Det er ekstremt viktig at vi får et klart vedtak som ikke kan feiltolkes eller treneres av regjeringen. Vi må vedta at buffersonen skal oppheves og sette en dato, sier Sps stortingsrepresentant Emilie Enger Mehl fra Hedmark.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse