Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
23 desember 2020 13:31
Del på Facebook
I motesetning til disse grantrærne ved Skeikampen, kan verdens mest avsidesliggende tre se langt etter artsfrender. Nærmeste «nabo» er 250 kilometer unna. Illustrasjonsfoto: Geir Olsen / NTB
I motesetning til disse grantrærne ved Skeikampen, kan verdens mest avsidesliggende tre se langt etter artsfrender. Nærmeste «nabo» er 250 kilometer unna. Illustrasjonsfoto: Geir Olsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Reiser du til den andre siden av jorden og lander på New Zealand er det fortsatt et langt stykke igjen til Campbelløya og verdens mest avsidesliggende tre.

Den forblåste øya er en av New Zealands subantarktiske øyer og ligger 700 kilometer sør for «fastlandet» på Sørøya. Det er lite ved naturen som tilsier at det skulle vokse trær her. Strengt tatt vokser det heller ikke trær – i flertall – på Campbelløya. Det er bare ett tre, og ikke hører det hjemme der.

Verdens mest avsidesliggende tre er en sitkagran. Det kommer opprinnelig fra Alaska, men har vist seg levedyktig mange andre steder. I Norge er arten både utskjelt og uønsket.

På motsatt side av jorden – Campbelløya er omtrent så langt som det er mulig å komme fra Norge – er grana en sjeldenhet. Nærmeste tre er 250 kilometer unna, på en annen subantarktisk øy.

Grana er kjent som Ranfurly-treet etter mannen som antas å ha plantet den. Britiske lord Ranfurly var generalguvernør på New Zealand fra 1897 til 1904.

Det tøffe klimaet gjør at treet bare er ti meter høyt, selv om sitkagraner kan bli mange ganger høyere. Som fremmed art skulle grana også vært fjernet, men det er verken funnet kongler eller levedyktige frø, så den får nok stå i fred.

– Selv om det rent fysisk ikke er noe spesielt med treet, så har det en kulturell verdi, sier botaniker Rodney Russ, som har besøkt området en rekke ganger.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse