Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 desember 2020 13:12
Del på Facebook
En mild vinter er mye av årsaken til at 2020 har vært rekordvarm, ifølge Meteorologisk institutt. Solen tittet fram i Oslo sentrum første juledag etter mye overskyet vær i hovedstaden så langt i desember. Foto: Fredrik Hagen / NTB
En mild vinter er mye av årsaken til at 2020 har vært rekordvarm, ifølge Meteorologisk institutt. Solen tittet fram i Oslo sentrum første juledag etter mye overskyet vær i hovedstaden så langt i desember. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med bare et par dager igjen kan Meteorologisk institutt slå fast at 2020 er det varmeste året som er målt i Norge siden målingene startet for 120 år siden.

Året har så langt hatt en gjennomsnittstemperatur som ligger rundt 2,5 grader over normalen, ifølge Meteorologisk institutt. Normalen er gjennomsnittet over de 30 årene fra 1961 til 1990.

– Som tallene viser, har 2020 vært et veldig varmt år, dette gjelder spesielt vinteren. Det er dessverre ikke overraskende at vi setter nye varmerekorder, sier klimaforsker Hans Olav Hygen.

Den forrige rekorden ble satt i 2014 med gjennomsnittlig 2,2 grader over normalen.

– Mange opplevde nok ikke sommeren som spesielt varm. Det som gjør at året er rekordvarmt, er den varme vinteren og den milde høsten, sier Hygen.

Vintermånedene desember, januar og februar sett under ett var hele 4,5 grader varmere enn normalen.

At et enkeltår er spesielt varmt skyldes ikke nødvendigvis klimaendringer, men sannsynligheten for at vi opplever rekordvarme år øker i takt med klimaendringene.

Også globalt ligger 2020 an til å bli et av de varmeste årene som er registrert. Det på tross av at det naturlige værfenomenet La Niña, som har en avkjølende effekt på den globale temperaturen, har utviklet seg siste del av året.

Endelige målinger for 2020 er ventet i begynnelsen av januar.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse