Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 januar 2021 08:36
Del på Facebook
Ikke alle klarte å la bilen stå da de var ruspåvirket i fjor. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Ikke alle klarte å la bilen stå da de var ruspåvirket i fjor. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I fjor ble 10.378 sjåfører tatt med ulovlig promille på norske veier. Tallet har aldri vært høyere.

I snitt ble det anmeldt 28 ruspåvirkede sjåfører hver dag i fjor. Det totale tallet på 10.378 er en økning på 658 personer fra 2019.

Personer i aldersgruppen 25 til 34 år var grunnlaget for flest anmeldelser med sine 3.093. Deretter fulgte aldersgruppen 35 til 44 år med 2.280, samt 18 til 24 år med 2.246.

Totalt ble 142 personer under 18 år anmeldt for ruspåvirket kjøring. Kun 54 personer over 74 år blåste rødt.

Politidistriktene Sørøst (1.761), Øst (1.580) og Oslo (1.008) skrev ut flest anmeldelser. Færrest var det i Finnmark (250), Troms (381) og Møre og Romsdal (504).

Ifølge politiet blir det daglig kjørt omtrent 140.000 turer i trafikken av sjåfører ruspåvirket av alkohol, narkotika eller medisiner.

Selv om tallene er høye, viser de at politiet tar ruskjøring på høyeste alvor, mener organisasjonen MA – Rusfri Trafikk.

– Ruskjøring er et stort problem i samfunnet, og det virker som mange ikke helt skjønner konsekvensen av hvor galt det kan gå. De tre siste årene har 80 personer mistet livet i trafikken grunnet rus, sier generalsekretær Elisabeth Fjellvang Kristoffersen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse