Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
08 januar 2021 10:02
Del på Facebook
Vindkraftanleggene på Fosen ble bygget i et områder med reindrift. Frostating lagmannsrett mener Storheia (bildet) ikke lenger kan brukes som beiteområde og tilkjente reineierne erstatning, mens Fosen vind mener utbyggingen ikke har hatt så store negative følger som lagmannsretten legger til grunn. Foto: Heiko Junge / NTB
Vindkraftanleggene på Fosen ble bygget i et områder med reindrift. Frostating lagmannsrett mener Storheia (bildet) ikke lenger kan brukes som beiteområde og tilkjente reineierne erstatning, mens Fosen vind mener utbyggingen ikke har hatt så store negative følger som lagmannsretten legger til grunn. Foto: Heiko Junge / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Landets øverste domstol vil behandle ankene i striden mellom vindkraftutbyggere og reineiere på Fosenhalvøya i storkammer.

Storkammer brukes når saken er spesielt viktig og innebærer at 11 av Høyesteretts 20 dommere skal behandle den.

Frostating lagmannsrett tilkjente reineierne nesten 90 millioner kroner i erstatning for tapte beiteområder på grunn av vindkraftutbyggingen på Fosen i Trøndelag. Retten slo fast at områdene var «tapt som senvinterbeiteområde».

Reineierne har ikke anket erstatningen, men mener det ikke ble tatt tilstrekkelig hensyn til sameretten da konsesjonen til utbyggingen ble gitt.

Fosen vind mener på sin side at vindkraftutbyggingen ikke har så store negative virkninger som det lagmannsretten har lagt til grunn.

Olje- og energidepartementet støtter Fosen vinds anke. Regjeringsadvokaten mener lagmannsretten har hatt en uriktig forståelse av erstatningsreglene og mener deres tolkning vil gjøre det dyrt å bygge vindkraftverk på områder med reindrift i fremtiden, ifølge NRK.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse