Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
30 januar 2021 17:12
Del på Facebook
De største prosjektene i nasjonal transportplan kan bli påvirket av koronapandemien. Foto: Lise Åserud / NTB
De største prosjektene i nasjonal transportplan kan bli påvirket av koronapandemien. Foto: Lise Åserud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) varsler at noen av de største prosjektene i nasjonal transportplan må ses på med nye øyne etter koronapandemien.

Nordmenns reisemønstre er påvirket av koronapandemien, og det kan få langsiktige konsekvenser for samferdselsutbyggingen, skriver Nationen.

Senterpartiets samferdselspolitisk talsperson Bengt Fasteraune har stilt spørsmål til Hareide om pandemien påvirker arbeidet med nasjonal transportplan.

Hareide svarer at endret reisemønster kan påvirke prosjektene i nasjonal transportplan for 2022–2033. Statsråden påpeker at det er stor usikkerhet knyttet til hvordan reisemønsteret endrer seg på sikt.

– Selv om vi gjør det vi kan for å sikre at investeringene vi foreslår i NTP er de rette, vil vi ikke kunne fjerne denne usikkerheten. Vi må derfor legge til rette for en gjennomføring av investeringene i Nasjonal transportplan som gir rom for at usikkerheten har økt, sier Hareide.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse