Koronaåret 2020 førte til en kraftig økning i bruk av digitale offentlige løsninger både for bedrifter og privatpersoner.
Årsstatistikken fra Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) viser at det ble ny rekord både for Altinn som formidlet over 85 millioner sendinger, og ID-porten som håndterte 247 millioner innlogginger i løpet av 2020.
– Dette er digitale byggeklosser som har vært helt avgjørende i håndteringen av koronakrisen, sier distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland (H) i en pressemelding.
Over 90 prosent av innbyggerne i yrkesaktiv alder benyttet Altinn i løpet av 2020. Offentlige virksomheter sendte 62 millioner meldinger til bedrifter og innbyggere via plattformen, noe som er en økning på 19 prosent fra året før. Innbyggere og næringsliv sendte inn totalt 23,2 millioner skjemaer.
Bruken av ID-porten som innloggingsløsning til offentlige tjenester (som for eksempel Altinn og Helse-Norge) doblet seg da koronatiltakene ble innført i mars i fjor. Den samlede økningen endte opp med over 40 prosent for fjoråret.
Antall oppslag i Kontakt- og reservasjonsregistret, som inneholder kontaktinformasjon til over 4,6 millioner innbyggere, ble doblet i 2020 sammenlignet med året før.
(©NTB)