Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 mars 2021 11:33
Del på Facebook
Salg av papiraviser går fremdeles ned, men nedgangen er mindre enn i fjor. Stadig flere tegner digitale abonnementer. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Salg av papiraviser går fremdeles ned, men nedgangen er mindre enn i fjor. Stadig flere tegner digitale abonnementer. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det totale opplaget for norske aviser rykket fram med 3,4 prosent fra første til andre halvår i 2020. For første gang er flest abonnementer heldigitale.

Det viser nye tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

– Vi har lenge sett at norske mediebrukere har gått til våre redaksjonelle medier for å holde seg oppdatert på pandemien, og nå ser vi altså en koronaeffekt også i de offisielle opplagstallene, sier administrerende direktør Randi Øgrey i MBL i en pressemelding.

Over 1,2 millioner abonnementer er nå heldigitale, og det digitale opplaget øker med 12 prosent. 85 prosent av de sammenlignbare titlene opplever fremgang, ifølge MBLs tall.

– Dette viser at journalistikken faktisk kan finansiere journalistikken om innholdet oppleves som godt og relevant, sier Øgrey.

Bremset nedgang i papiraviser

Papiraviser har gått jevnt ned over lang tid. I 2019 gikk papiropplaget ned med 13 prosent. Det gikk også ned i fjor, men kun med 4 prosent.

– I en tid hvor informasjonsbehovet er stort, søker mange i større grad til kilder man har høy tillit til for å orientere seg i nyhetsbildet. Stadig flere nordmenn mener det er viktig å bruke et variert utvalg av nyhetskilder og å være oppdatert til enhver tid, sier Øgrey.

Halvparten av dem under 30 år har tilgang på avisabonnement, ifølge MBL. Nær tre av fire nordmenn betaler for abonnementene selv, og svært mange abonnerer på mer enn én tittel.

VG og Hjemmet størst

VG, medregnet papiravis og VG+, er fremdeles Norges største avis etter opplag, med et opplag på over 287.000. Det er en vekst på 8 prosent fra året før.

De er fulgt av Aftenposten og Dagbladet, med henholdsvis 257.000 og 115.000. Deretter følger Dagens Næringsliv, Bergens Tidende og Adresseavisen.

Samtidig gikk salget noe ned for magasiner og ukeblader når det gjelder sammenlignbare titler. Opplaget endte på litt over én million i fjor, noe som er en nedgang på 3,9 prosent.

I fjor ble det solgt 35 millioner blader, hvorav Hjemmet fortsatt er landets største magasin opplagsmessig.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 1 dager siden Forvaltningslovens vegvalg
Bra skrevet Paul.  Loven blir tydeligvis praktisert forskjellig.  I løpet av de neste 12 åra som MA er satt på ...
Terje Sundsbø 3 dager siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Anne Mari Sandshamn 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasDu har så rett Arne. Å føre en dialog for en selv er ikke vanlig.
Bjørn Nøstvold 6 dager siden Venstre gir seg selv en rett venstre
Ønsker en forandring, stemmer en for forandring.
Vidar Hölm 7 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse