Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 mars 2021 09:10
Del på Facebook
Bobiler kjører om bord i fergen Melshorn som går mellom Skarberget og Bognes i Nordland. Foto: Marianne Løvland / NTB
Bobiler kjører om bord i fergen Melshorn som går mellom Skarberget og Bognes i Nordland. Foto: Marianne Løvland / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dersom fergeprisene halveres eller fjernes helt, vil tilbudet tidvis bli dårligere, mener to transportforskere ved Handelshøgskolen i Bodø.

Reduserte fergetakster kan føre til at flere reiser, som igjen vil kunne medføre lengre køer og økt reisetid, frykter Finn Jørgensen og Gisle Solvoll, som har analysert de varsledere priskuttene i en kronikk, ifølge NRK.

Flertallet på Stortinget ba i februar regjeringen komme tilbake i revidert nasjonalbudsjett i mai med forslag til reduserte fergetakster allerede for inneværende år og en forpliktende plan for halvering av fergepriser på både riksvei- og fylkesveisamband.

I fjor sommer ble kapasiteten på en rekke fergesamband i Nordland sprengt. Med billigere eller gratis fergeturer kan dette skje oftere, mener forskerne.

– De som er mest avhengig av ferge, vil da oppleve at de må møte opp tidligere for å komme med ønsket avgang, og reisetiden øker, skriver de.

Jørgensen og Solvang konkluderer med at halvering i fergetakstene vil gi et årlig samfunnsøkonomisk tap på 0,6 til 0,8 milliarder kroner, mens gratis ferge vil gi tap på 1,3 til 1,7 milliarder

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse