Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 april 2021 07:20
Del på Facebook
Foto: Kv Bergen / Kystvakten / NTB
Foto: Kv Bergen / Kystvakten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Slepet av det nederlandske lasteskipet Eemslift Hendrika går torsdag morgen som planlagt.

Torsdag morgen ligger skipet rundt 8 nautiske mil vest for Runde. Det tilsvarer om lag 15 kilometer.

Klokken 5.20 forteller operasjonsleder Per Algrøy i Vest politidistrikt til Bergens Tidende at alt går som planlagt.

– Det går veldig sakte, i 2–2,5 knop, så det kommer til å ta tid før de er framme. Men alt ser veldig greit ut. Det går rette veien, og etter planen, sier Algrøy.

Bergingsmannskaper klarte onsdag å få festet slepet til det nederlandske lasteskipet. Det meldte Kystverket klokken 22.42 onsdag kveld.

Tidligere på kvelden ble bergingsmannskaper firt ned til skipet fra et redningshelikopter etter med at det ble iverksatt en statlig aksjon på grunn av frykt for at skipet ville drive på land i løpet av natten. Da havaristen var sikret, var det fortsatt noen timer igjen til skipet ville ha truffet land.

– Vi hadde nok mellom fire og fem timers drivetid å gå på, sier beredskapsdirektør Hans-Petter Mortensholm i Kystverket.

Eemslift Hendrika sendte mandag formiddag ut nødmelding etter at det fikk slagside da lasten forskjøv seg, rundt 60 nautiske mil vest av Ålesund i et kraftig uvær. I løpet av mandag ble hele mannskapet på tolv personer evakuert med redningshelikopter fra skipet.

I 23-tiden mandag mistet skipet motorkraft, og det drev mot land i to døgn før det ble sikret.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse