Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
13 april 2021 15:40
Del på Facebook
Foto: Tore Meek / NTB
Foto: Tore Meek / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tre sjømatimportører har fått og vedtatt forelegg for ulovlig import av europeisk ål, som er utrydningstruet og underlagt strenge regler.

Bedriftene innførte i alt 4.690 kilo europeisk ål fra Danmark i perioden fra januar 2016 til september 2018. De tre importørene får forelegg på 150.000, 200.000 og 280.000. kroner.

I tillegg til den ulovlige importen sanksjoneres de for ikke å ha iverksatte tiltak som retningslinjer, opplæring og kontroll som kunne ha forhindret importen, opplyser Økokrim.

– Det er alvorlig når profesjonelle aktører står bak ulovlig import av en truet dyreart. Overtredelsene skyldes at bedriftene ikke har satt seg inn i reglene om import av truede arter, og kunne ha vært unngått hvis bedriftene hadde hatt bedre rutiner for egen importvirksomhet, sier politiadvokat Ida Sletsjøe.

– De tre foretakene stanset importen da de ble gjort oppmerksomme på at den var ulovlig. Økokrim håper at straffen som er ilagt, kan være et viktig signal til andre virksomheter, sier hun.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 45 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse