Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
23 juni 2021 08:40
Del på Facebook
Hovedhuset er det første man møter når man ankommer Utøya i Tyrifjorden i Hole kommune. 22. juli er det ti år siden terrorangrepet der 69 mennesker ble drept på øya. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Hovedhuset er det første man møter når man ankommer Utøya i Tyrifjorden i Hole kommune. 22. juli er det ti år siden terrorangrepet der 69 mennesker ble drept på øya. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ti år etter terrorangrepet på Utøya er en av tre foreldre som mistet et barn, fremdeles så preget at de er helt eller delvis arbeidsuføre

Dette kommer fram i en rapport Senter for krisepsykologi offentliggjorde tirsdag, skriver Dagbladet. I alt 69 ungdommer ble drept på Utøya under terrorangrepet 22. juli 2011. I dag, ti år senere, er rundt 30 prosent av foreldrene som mistet barna sine, helt eller delvis arbeidsuføre.

– Det å skulle bearbeide et tap av et barn er i seg selv en langvarig prosess, men når det skjer med overlegg, og så brutalt, så sliter mange med det, sier Pål Kristensen som er ansvarlig for undersøkelsen.

Han sier sorgen blir annerledes for de pårørende når de også må takle det voldsomme, og at det finnes relativt lite forskning av langtidseffekter etter terrorangrep.

Også søsknene til de drepte er omfattet av undersøkelsen og omtales som en gruppe som er blitt glemt. Kristensen sier mange søsken føler seg ensomme i sorgen de bærer på, og at de i tillegg til sin egen sorg også tar mye av ansvaret for foreldrene.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse