Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
30 juni 2021 16:15
Del på Facebook
29 personer har omkommet i trafikken i Norge hittil i år. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
29 personer har omkommet i trafikken i Norge hittil i år. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er en nedgang på nær 40 prosent i antall omkomne i trafikken hittil i år sammenlignet med i fjor. Til nå i 2021 har 29 personer omkommet i trafikken.

Første halvår 2020 omkom 46 personer i trafikken i Norge.

– Det er en svært gledelig nedgang i antall trafikkdrepte i årets seks første måneder. Men hver eneste trafikkdrepte er likevel en for mye, sier avdelingsdirektør for trafikksikkerhet, Guro Ranes, i Statens vegvesen.

Viken er fylket som har flest omkomne i trafikken første halvår, med seks døde. Bak følger Innlandet og Tromsø og Finnmark, som har fem hver, Vestfold og Telemark har fire, Vestland og Trøndelag har tre, mens Agder, Rogaland og Møre og Romsdal har én hver. I Oslo og Nordland er det ingen som har omkommet i trafikken i første halvår.

Fire personer omkom på norske veier i juni i år, viser foreløpige tall. I juni i fjor var tallet ni.

Guro Ranes mener den positive tendensen som vi ser i antall omkomne i år, er en videreføring av nedgangen som vi har sett gjennom mange år.

– Det er en utvikling vi setter pris på, og som skyldes en rekke faktorer: Bedre veier, tryggere biler, bedre kjøreopplæring, flere som overholder fartsgrensen, og mye mer, sier hun.

Ranes trekker videre fram at det var en økning i antall hardt skadde i trafikken i fjor, samtidig som det var en nedgang i antall omkomne.

– Dette minner oss på at arbeidet med å redusere antall alvorlige ulykker i trafikken på langt nær er ferdig, sier hun.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse