Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 august 2021 08:50
Del på Facebook
Fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen foreslår en ny tillatelsesordning for oppdrettsnæringen. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen foreslår en ny tillatelsesordning for oppdrettsnæringen. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oppdrettsnæringen vil få mulighet til å ta i bruk nye arealer langs kysten. Det skal stilles strenge miljøkrav, sier fiskeriminister Odd Emil Ingebrigtsen (H).

Nærings- og fiskeridepartementet la tirsdag fram forslaget om en ny tillatelsesordning.

­Det første året kan det tildeles tillatelser på maksimalt 15.000 tonn biomasse. Hver enkelt søker kan få opptil ti tillatelser.

Stiller miljøkrav

Ingebrigtsen sier det vil bli stilt strenge miljøkrav til søkerne. Det omfatter null utslipp av egg og frittsvømmende stadier av lakselus, minimum 60 prosents oppsamling av slam, og det vil bli stilt krav til rømningssikkerhet.

Ordningen vil gi norsk havbruksnæring betydelige muligheter til å øke produksjonen framover, påpeker Ingebrigtsen.

– Vi har naturgitte fortrinn for å produsere mer sunn sjømat som verden trenger. Derfor foreslår vi en ordning med nye miljøvennlige tillatelser som gir næringen mulighet til å ta i bruk nye områder og utvikle ny teknologi for å produsere mer sjømat, sier fiskeri- og sjømatministeren.

Auksjon eller innovasjonskonkurranse

Tillatelsene i den nye miljøteknologiordningen kommer i tillegg til veksten som blir tilbudt på ordinær måte gjennom trafikklyssystemet.

Departementet vil foreslå to alternative tildelingsmetoder: Den første er auksjon etter en prekvalifiseringskonkurranse, og den andre er tildeling til de beste konseptene i en innovasjonskonkurranse der det gis poeng for løsninger som er bedre enn minimumskravet når det gjelder slam og eventuelt andre miljøkriterier.

Et annet spørsmål som vil bli vurdert nærmere, er om tillatelsene bør tidsbegrenses eller ikke.

Forslaget vil komme på høring innen kort tid.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse