Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 august 2021 21:41
Del på Facebook
Foto: Bjost / NTB
Foto: Bjost / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hurtigruteskipet MS Kong Harald har fått start på én motor, opplyser HRS Sør-Norge. Skipet er på vei mot Julsundet av egen maskin. Ingen ble skadd i hendelsen.

Hurtigruteskipet fikk motorstans utenfor Bud i Hustadvika tirsdag kveld og var en periode på vei mot land.

– Mayday, mayday. Dette er Kong Harald. Vi er uten fremdrift, lød meldingen fra skipet, ifølge NRK.

To anker ble kastet ut, og det ble iverksatt en stor redningsaksjon for å evakuere passasjerer som befant seg om bord. Fire redningshelikopter, flere redningsskøyter og ambulansebåter ble sendt til utrykning.

Etter en stund fikk imidlertid skipet i gang den ene motoren. Skipet har satt kursen mot Julsundet, opplyser HRS Sør-Norge på Twitter.

Rolig stemning om bord

Ifølge NRK var 306 passasjerer om bord da skipet fikk motorstans, men ingen av dem skal ha kommet til skade, og flere omtalte stemningen om bord som «rolig».

Rikskringkasteren melder også at AIS-data har bekreftet at skipet seiler mot Molde i en lav hastighet på 2,5 knop.

En ambulansebåt gikk selv på grunn i samme hendelse, hvor det ble igangsatt evakuering med helikopter. Det har vært mye vind i området hele kvelden, skodde og dårlig sikt.

Har etablert krisestab

Politiet opplyste tidligere at de hadde forberedt eventuelt mottak av evakuerte på land, og Hustadvika kommune satte inn krisestab som følge av hendelsen.

– Dette er samme prosedyre som ved Viking Sky-episoden. Vi har mobilisert Brynhallen som potensielt evakueringssted og setter krisestab. Vi uttaler oss på en pressekonferanse senere, sa Hustadvika-ordfører Tove Henøen til VG.

Brannvesenet i Bud klargjorde også en landingsplass for redningshelikopter i aksjon.

Ikke første gang

Et vitne som befant seg i en sjark i nærheten av hurtigruteskipet, fortalte til VG at skipet lenge forsøkte å få ankerfeste uten hell.

– Skipet ligger nærme land, og vi ligger fem båter rundt og er klare for å slepe om det trengs. Vi ser på kartet at den ikke driver noe særlig nå, sa han til avisen.

MS Kong Harald er sertifisert til 691 passasjerer i kystfart. Cruiseskipet Viking Sky fikk motorstans i akkurat det samme området i mars 2019, noe som førte til en dramatisk redningsaksjon den gang.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen Nylig Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 7 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse