Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 oktober 2021 21:53
Del på Facebook
Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, sier at de har sett flere eksempler på dårlig oppførsel fra avtalepartnere i strømmarkedet.Foto: Berit Roald / NTB
Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, sier at de har sett flere eksempler på dårlig oppførsel fra avtalepartnere i strømmarkedet.Foto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En ny undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at nesten halvparten av strømkundene føler seg lurt når de inngår strømavtaler.

– Dessverre har de all grunn til å føle seg lurt, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet til NRK.

Hun er samtidig misfornøyd med hvordan strømselskapene nå agerer i markedet.

– De sier selv at de blir satt over på dyrere avtaler. Det koster mer enn de trodde, eller de blir utsatt for villedende markedsføring, sier hun.

En undersøkelse utført for Forbrukerrådet viser at 45 prosent av alle som har byttet strømavtale ved en eller flere anledninger har følt seg lurt når de kjøpte strøm. Blant de som byttet strømavtale for under et år siden, er andelen som følte seg lurt 53 prosent.

– Vi ser at selskaper kaster folk ut av fastprisavtaler, eller at de hever pristaket, sier Blyverket.

Næringspolitisk talsmann Ulf Møller i Energi Norge mener at det ikke er slik det skal være i Norge.

– Det er veldig beklagelig hvis de føler seg lurt, sier han.

Også Møller sier at Energi Norge har fått tilbakemeldinger på enkelte aktører i markedet som for eksempel kaster folk ut av fastprisavtaler.

– Vi har etterlyst at myndighetene tidligere har tatt grep og ilagt aktørene som bryter lovverket foretaksstraff, og det vil fortsatt at de skal gjøre, opplyser han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse