Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 oktober 2021 21:53
Del på Facebook
Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, sier at de har sett flere eksempler på dårlig oppførsel fra avtalepartnere i strømmarkedet.Foto: Berit Roald / NTB
Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, sier at de har sett flere eksempler på dårlig oppførsel fra avtalepartnere i strømmarkedet.Foto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En ny undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at nesten halvparten av strømkundene føler seg lurt når de inngår strømavtaler.

– Dessverre har de all grunn til å føle seg lurt, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet til NRK.

Hun er samtidig misfornøyd med hvordan strømselskapene nå agerer i markedet.

– De sier selv at de blir satt over på dyrere avtaler. Det koster mer enn de trodde, eller de blir utsatt for villedende markedsføring, sier hun.

En undersøkelse utført for Forbrukerrådet viser at 45 prosent av alle som har byttet strømavtale ved en eller flere anledninger har følt seg lurt når de kjøpte strøm. Blant de som byttet strømavtale for under et år siden, er andelen som følte seg lurt 53 prosent.

– Vi ser at selskaper kaster folk ut av fastprisavtaler, eller at de hever pristaket, sier Blyverket.

Næringspolitisk talsmann Ulf Møller i Energi Norge mener at det ikke er slik det skal være i Norge.

– Det er veldig beklagelig hvis de føler seg lurt, sier han.

Også Møller sier at Energi Norge har fått tilbakemeldinger på enkelte aktører i markedet som for eksempel kaster folk ut av fastprisavtaler.

– Vi har etterlyst at myndighetene tidligere har tatt grep og ilagt aktørene som bryter lovverket foretaksstraff, og det vil fortsatt at de skal gjøre, opplyser han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøFor å hjelpe på, dekan godt simulere ein pris på 150 for personbil og kompensere med tilsvarand naudsynt takst for ...
@Terje SundsbøKortversjonen er at du ikkje evner å sette opp regnestykket basert på økonomiske fakta. 
@Geir Ole SætremyrKortversjonen er at du ikke kan forklare hvorfor dine fantasitall for bompengene på Kjerringsundet blir så mye større enn på ...
Bergtor Roald Opsett 1 dager siden «Nordstjernen» – en historisk hurtigrute fra 1956
Seilte som deksgutt, sommer 1969. Gode minner, og spesielle minner. Deksstilling passet ikke for meg. Sommer 1975, seilte jeg som Motormann ...
@Terje SundsbøDer er ikkje behov for å avklare forskjellen opp mot Nordøyvegen. Det som er interessant er finansieringsmodellen for Kjerringsundet med ...
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at lånene skal nedbetales, både for Nordøyvegen og Kjerringsundet. Ingen kan betvile størrelsen på bompengene på Nordøyvegen. ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse