I 1950 ble den nye og store sjøbussen «Aure» satt inn i ruten fra Kristiansund til Trondheim. Denne båten har fått en plass i historien og blir husket av mange.
Etter andre verdenskrig var det behov for helt nye og mer moderne rutebåter som tok over fra de gamle dampskipene. Med gjennomgående passasjersalonger og lange vindusrekker med utsikt og stoler som i en buss, fikk de betegnelsen sjøbusser.
Den første sjøbussen som kom i trafikk, var Stavangerske sin «Ekspress» i 1937. MRF fikk bygd flere moderne sjøbusser like etter krigen. Den største var «Aure», som ble satt inn i Trondheimsruten fra Kristiansund. «Aure», som ble levert fra A/S Stord i 1950, var flaggskipet i MRF-flåten.
«Aure», som trafikkerte i nattruten fra Kristiansund til Trondheim fra desember 1950 frem til september 1961, ble en populær båt både for passasjerene og mannskapene. Den hadde over 20 anløpssteder langs Vinjefjorden, Aure og Trondheimsleia.
«Aure» hadde faste anløpsplasser ved Nordmørskaia i Kristiansund og Mørekaia i Trondheim. Den hadde avgang fra Kristiansund kl. 18.30 om kvelden med ankomst i Trondheim ca. kl. 07.30 på tirsdag, torsdag og lørdag. Det var avgang fra Trondheim kl. 19.30 på tirsdager og torsdager med ankomst i Kristiansund ca. kl. 09.30 neste dag. På søndagene var det avgang fra Trondheim kl. 08.00 med ankomst i Kristiansund kl. 20.45.
Utover 1950-tallet var det en større økonomisk vekst som bidro til en raskere omlegging fra sjøveis til landeveis kommunikasjoner med bil, buss og ferjer. Dette førte til at sjøbuss-perioden bare varte i om lag 10 år. Da bilsalget ble frigitt høsten 1960, gikk det mot slutten for sjøbussene. «Aure» gikk sin siste tur høsten 1961.
I mars 1962 ble «Aure» kjøpt av Sør-Trøndelag fylke for å brukes som skoleskip og skiftet navn til «Trøndelag». Båten ble oppgradert og var i bruk for opplæring av sjøaspiranter fram til 1989. Mange skippere fra Nordmøre har hatt opplæring om bord i «Trøndelag». Det kom flere eiere etterpå. I 2004 havnet tidligere «Aure» i Finland hvor den sank i vinteropplag i 2009 og ble sendt til opphugging i 2011.