Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm, fast skribent
Lokalhistorie
25 september 2024 10:00
Del på Facebook
I 2019 ble den tidligere lokalrutebåten «Møst II» (bildet) hentet hjem til Møstavågen av Oris Lilleviks barnebarn, Terje Lillevik Skundberg. Foto: Terje Holm
I 2019 ble den tidligere lokalrutebåten «Møst II» (bildet) hentet hjem til Møstavågen av Oris Lilleviks barnebarn, Terje Lillevik Skundberg. Foto: Terje Holm

I perioden fra 1930-tallet frem til 1960-tallet var det behov for mange lokale båtruter med transport av passasjerer, gods, melkespann og av og til dyretransport fra bygdene inn til byene. På Freiøya opprettet Oris Lillevik i Møstavågen dagsruter med båttransport fra 1930-tallet. Han hadde to rutebåter som etterfulgte hverandre, «Møst» og «Møst II».

I 1931 fullførte Oris Lillevik kystskipperskolen. Sammen med sin far skaffet han seg en egnet båt som var bygd av Martinus Strømsvåg ved Sildvolneset på Frei i 1928. Den fikk navnet «Møst» og ble satt i rute fra Flatsetsundet med anløp av Flatsetøya, Blomneset, Flatøya, Amundøya og Vadstensvika til Kristiansund med retur om ettermiddagen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Inn mot 1940-tallet så Oris at båten begynte å bli for liten til en voksende trafikk. Derfor ble det bestilt en ny og større båt ved Bremsnes Båtbyggeri som fikk byggenummer 111. Båten var ferdig bygd i 1943 og fikk navnet «Møst II». På grunn av krigen var det vanskelig å skaffe motor til båten. Først etter freden i 1945 ble det satt inn motor i båten ved Furseth Mek. Verksted på Innlandet i Kristiansund, en ny Union 30 HK semidiesel med startpatron.

I 1950/51 ble den første rutebåten, «Møst», solgt til Hans Møst for bruk som reisendebåt. For å få en bedre funksjon som reisendebåt, bygde Hans Møst etter hvert et nytt og mer hensiktsmessig overbygg. Skansekledningen ble også oppgradert og båten skiftet navn til «Reis».

«Møst II», eller «Møst’n» som folket kalte den, fraktet folk, kyr, melk og andre handelsvarer fra anløpsstedene inn til Kristiansund, som var regionsenteret for Nordmøre. Om natten lå båten ved Flatsetsundet. Oris Lillevik gikk da hjem til gården i Møstavågen for å overnatte. Det var godt og vel en times spasertur. Om morgenen gikk han tilbake til kaia ved Flatsetsundet hvor det var avgang kl. 08.00. Etter anløp på Flatsetøya ankom båten Blomnenset kl. 09.00. Derfra var det anløp av Flatøya, Amundøya og Vadstensvika før ankomst til Kristiansund ca. kl. 10.00. Her hadde «Møst II» en fast anløpsplass ved Piren.

Om ettermiddagen var det retur med samme rute fram til Flastsetsundet. De reisende hadde da god tid til sine ærend i byen. Båtens mannskap brukte tiden til å losse og laste varer samt levere melken på melkespannene til meieriet som lå ved Storkaia. I nærheten til båtens kaiplass ved Piren lå Fishanbua til Fru Moe, som ble populær hos lokalbefolkningen.

I 1950 ble «Møst II» forlenget ved Flatsetsund verft og fikk bedre sjøegenskaper. «Møst II» hadde vanligvis et mannskap på to. Oris Lillevik var både skipper og altmuligmann. Hjelpemannen fikk også opplæring i å manøvrere båten. Dette gav en bedre sikkerhet i tilfelle det skulle skje noe, dessuten kunne Oris få avløsning i rorhuset når han hadde behov for det.

Fra sommeren 1952 kom det bussruter til og fra byen til Kvitnes, som hadde blitt et samferdselsknutepunkt i den nye ferjeruten Kvitnes-Gjemnes. Dermed fikk også Møstavågen rute med kombinertbuss til Kristiansund. Det førte til at trafikkgrunnlaget for rutebåten falt bort.

Oris Lillevik benyttet nå «Møst II» i en frakterute fra Kristiansund til Hitra, Frøya og videre nordover til Ørlandet, Brønnøysund og Sandnessjøen. Av og til ble ruten forlenget til Bodø.

Annonse
Annonse

I 1960 ble det slutt på frakteruten med reisende for «Møst II». Oris Lillevik bestemte seg da for å selge båten. Båten fikk etter hvert en omflakkende tilværelse utover 1970–1990-tallet med mange eiere.

Etter hvert fikk Oris Lilleviks barnebarn, Terje Lillevik Skundberg (bosatt på Hamar), kontakt med daværende eier fra Bømlo. Terje hadde hørt mye om «Møst’n» når han vokste opp, spesielt ved besøkene i Møstavågen. Han bestemte seg derfor for å ta sjansen på å kjøpe båten. Det var et 100% kjøp med hjertet, som han selv har uttrykt det.

Etter en del nødvendige reparasjoner satte den kursen tilbake til brygga i Møstavågen. Det ble en uforglemmelig tur med mange positive opplevelser. Det ble felt mange tårer når «Møst’n» klappet til kai i Møstavågen i 2019, etter nesten 60 år. Kaia der båten ligger, har nå fått hedersnavnet Orisbrygga. Også «Reis» ( tidligere «Møst» I) har kommet tilbake til Møst. Den ligger nå ved Kystvågen Slip & Mek.

Den første rutebåten, «Møst», ble bygd ved Silvolneset i 1928. I tillegg til vanlig rutedrift,  ble båten også leid ut til turer med ungdomslag, musikkorps m.m. Her ligger «Møst» ved  Amundøya i forbindelse med en begravelse på 1930-tallet. (Nordmørsmusea)Den første rutebåten, «Møst», ble bygd ved Silvolneset i 1928. I tillegg til vanlig rutedrift, ble båten også leid ut til turer med ungdomslag, musikkorps m.m. Her ligger «Møst» ved Amundøya i forbindelse med en begravelse på 1930-tallet. (Nordmørsmusea)

«Møst II» i rute. Den ble bygd ved Bremsnes Båtbyggeri i 1943. Båten ble forlenget  ved Flatsetsund Verft i 1950. Øverst ser vi et bilde av Oris Lillevik. (Bilder utlånt av Inger Roksvåg og Terje Lillevik Skundberg)«Møst II» i rute. Den ble bygd ved Bremsnes Båtbyggeri i 1943. Båten ble forlenget ved Flatsetsund Verft i 1950. Øverst ser vi et bilde av Oris Lillevik. (Bilder utlånt av Inger Roksvåg og Terje Lillevik Skundberg)

I 1950/51 ble den første «Møst» solgt til Hans Møst som reisendebåt. Overbygget ble etter hvert ombygd og båten fikk navnet «Reis». (Utlånt av Svein Møst)I 1950/51 ble den første «Møst» solgt til Hans Møst som reisendebåt. Overbygget ble etter hvert ombygd og båten fikk navnet «Reis». (Utlånt av Svein Møst)

Rutebåter ved Nordmørskaia i Kristiansund tidlig på 1950-tallet. Fra venstre: D/S «Solskjel», M/B «Grip» (bak Solskjel), M/B «Møst II» og M/B «Tresfjord». Helt til høyre brannsprøyta «Slukk II». (Nordmørsmusea)Rutebåter ved Nordmørskaia i Kristiansund tidlig på 1950-tallet. Fra venstre: D/S «Solskjel», M/B «Grip» (bak Solskjel), M/B «Møst II» og M/B «Tresfjord». Helt til høyre brannsprøyta «Slukk II». (Nordmørsmusea)

Begge båtene til Oris Lillevik, «Møst II» og «Reis» (tidligere «Møst») er tatt godt vare på og ligger i dag i området ved Møstavågen. Her er «Reis» avbildet ved Mellemværftet. Arnt A. Wærnes og hans familie tok godt vare på denne båten gjennom mange år. Foto: Terje HolmBegge båtene til Oris Lillevik, «Møst II» og «Reis» (tidligere «Møst») er tatt godt vare på og ligger i dag i området ved Møstavågen. Her er «Reis» avbildet ved Mellemværftet. Arnt A. Wærnes og hans familie tok godt vare på denne båten gjennom mange år. Foto: Terje Holm

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse