Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm, fast skribent
Lokalhistorie
18 september 2024 10:00
Del på Facebook
Bremsnesferga var et begrep. Her ser vi «Bjørnsund» ved Devoldholmen siste året med ferge til Bremsnes i 2009. Denne ferga hadde lengst fartstid i sambandet med hele 16 år. Foto: Terje Holm
Bremsnesferga var et begrep. Her ser vi «Bjørnsund» ved Devoldholmen siste året med ferge til Bremsnes i 2009. Denne ferga hadde lengst fartstid i sambandet med hele 16 år. Foto: Terje Holm

Bremsnesferga var et begrep gjennom mange år. Den bandt Averøy sammen med Kristiansund fra like før krigen. På slutten av 2009 ble ferga avløst av Atlanterhavstunnelen.

I 1938 ble det opprettet fergesamband Kristiansund-Kvernes-Gjemnes-Torvikbukt. I 1939/40 kom det fergekai på Bremsnes. Det dannet også grunnlaget for opprettelsen av Indre Averøy Billag og Ytre Averøy Billag, fra 1964 sammenslått til Averøy Billag. 1952 ble det eget samband Kristiansund-Bremsnes. Mange har reist og pendlet her opp gjennom disse årene.

Annonse
Annonse

På Bremsnes satte mange igjen bilene ved fergekaia, da butikker og kontorer i Kristiansund var i kort gangavstand fra ferjekaia. Ferga var et fast innslag i bybildet. Fra vinduene på Nordmørskafeen så man ferga komme og gå. Her spiste de middag eller tok seg en kaffe mens de ventet på ferga.

Mange ferger har trafikkert i dette sambandet, bl.a. «Trygge», «Gjemnes», Nordmøre», «Gisle», «Averøy», «Romsdal», «Kvernes», «Solskjel», «Bolsøy», «Veøy» og «Bjørnsund». Flere av disse hadde utsiktssalong over bildekket. Det var populært for de reisene da det var en fin tur over Bremsnesfjorden og inn på havna i Kristiansund.

Med en økende biltrafikk utover 1980- og 1990-tallet ble det lenge arbeidet med å få en fastlandsforbindelse mellom Averøy og Kristiansund. 19. desember 2009 ble Atlanterhavstunnelen åpnet og i 2020 ble den bompengefri. Den gav en døgnåpen forbindelse som knytter kommunene enda bedre sammen.

Til slutt en historie som jeg fikk fortalt for mange år siden. Et eldre ektepar skulle selge eneboligen sin og flytte inn i en leilighet i Kristiansund sentrum. Da de var hos eiendomsmegleren, spurte han hvor de ønsket å bo. Da sa kona bestemt: Det er det samme, bare jeg får se Bremsnesferga!

Annonse
Annonse

«Trygge» var den første ferga i sambandet. Her anløper den Bremsnes. Foran i bildet ser vi den historiske steinringen ved Tingstedet. Lite bilde øverst viser «Gjemnes» ved Bremsnes mot slutten av 1950-tallet med Bjerke Handel og Pensjonat ved ferjekaia. (Nordmørsmusea)«Trygge» var den første ferga i sambandet. Her anløper den Bremsnes. Foran i bildet ser vi den historiske steinringen ved Tingstedet. Lite bilde øverst viser «Gjemnes» ved Bremsnes mot slutten av 1950-tallet med Bjerke Handel og Pensjonat ved ferjekaia. (Nordmørsmusea)

«Romsdal» var en populær ferge i Bremsnesruta 1972-1976. Her ser vi mannskapet. Fra venstre: Alf Gjøstøl, Steinar Svenson, Inge Uran, Nils Heggem, Magna Måløy, Rolv Gammelsæter, Artur Larsen, Arne Risholm, Arvid Gjengstø og Alf Nordhopbakk. (Bilder: Kristian Tomelthy og MRF)«Romsdal» var en populær ferge i Bremsnesruta 1972-1976. Her ser vi mannskapet. Fra venstre: Alf Gjøstøl, Steinar Svenson, Inge Uran, Nils Heggem, Magna Måløy, Rolv Gammelsæter, Artur Larsen, Arne Risholm, Arvid Gjengstø og Alf Nordhopbakk. (Bilder: Kristian Tomelthy og MRF)

«Kvernes» ble bygd for Bremsnes-sambandet i 1976. Dette var den første pendelferga til MRF med utsiktssalong over bildekket. (Postkort utlånt av Geir Sæther)«Kvernes» ble bygd for Bremsnes-sambandet i 1976. Dette var den første pendelferga til MRF med utsiktssalong over bildekket. (Postkort utlånt av Geir Sæther)

Ferja gikk i all slags vær. Øverst ser vi «Solskjel» og nederst «Bolsøy» i rute med storm i kastene. (Bilder: Pål Ivar Risholm og Stein Sættem)Ferja gikk i all slags vær. Øverst ser vi «Solskjel» og nederst «Bolsøy» i rute med storm i kastene. (Bilder: Pål Ivar Risholm og Stein Sættem)

«Veøy» i ble satt inn i ruten i desember 2007 da «Bjørnsund» måtte på verksted. Flere av de reisende kommenterte at de nå hadde fått et cruiseskip i Bremsnesruten. «Veøy» blir av mange regnet som landets fineste ferje gjennom tidene og har en stor og flott utsiktssalong. Foran ser vi den historiske sundbåten «Rapp», som er tatt vare på. Foto: Terje Holm«Veøy» i ble satt inn i ruten i desember 2007 da «Bjørnsund» måtte på verksted. Flere av de reisende kommenterte at de nå hadde fått et cruiseskip i Bremsnesruten. «Veøy» blir av mange regnet som landets fineste ferje gjennom tidene og har en stor og flott utsiktssalong. Foran ser vi den historiske sundbåten «Rapp», som er tatt vare på. Foto: Terje Holm

Siste fergetur i ruten 19. desember 2009 med et følge av mange lokale fritidsbåter. Foto: Terje HolmSiste fergetur i ruten 19. desember 2009 med et følge av mange lokale fritidsbåter. Foto: Terje Holm

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse