Peugeot 504 ble lansert i 1968 og ble en stor suksess for den franske bilprodusenten. Bilen var en legende og ble produsert på andre markeder fram til 2006 i nesten 40 år!
I 1969 fikk Peugeot 504 tittelen Årets bil i Europa. Bilen hadde et fremtidsrettet design og var en meget moderne bil på denne tiden. Den hadde lett og presis tannstangstyring, uavhengig fjæring på alle hjul og skivebremser både foran og bak.
Peugeot 504 solgte godt i Europa og Norge, noe som var litt overraskende med tanke på at den var dyrere enn konkurrentene Citroen DS 19, Ford 17 M og Volvo 140. Men prisen var egentlig godt beregnet da 540 lå et sted mellom de vanlige personbilene og de dyrere luksusbilene som Mecedes, Volvo164 og Opel Commodore.
Mer enn 16.500 eksemplarer av denne bilmodellen ble kjøpt i Norge mellom 1968 og 1983. Fra den franske fabrikken trillet det ut nesten 3,7 millioner Peugeot 504. Man kunne velge mellom forskjellige motorer, bensin 1,8 liter, senere 2,0 liter og en 404 Ti med bensininnsprøytning og 106 hk. Det ble også laget en coupe og cabriolet. Disse modellene kunne også leveres med en 2,7 liters V6. Peugeot var også tidlig ute med dieselmotorer, som gjorde 504 populær som drosjebil.
Da den siste Peugeot 504 ble produsert i Frankrike i 1983, fortsatte produksjonen i Kenya og Nigeria fram til 2006. Det var en elegant og solid bilmodell som ble produsert i nesten 40 år og har dermed skrevet seg inn i bilhistorien.