Her ser vi noen historiske båter ved Fosenkaia i Trondheim. Dette var et fast anløpssted for Fosen Trafikklag sine båter gjennom mange år. Nå er dette kai for veteranbåter.
På bildet øverst ligger den historiske ferja «Holger Stjern» og den tidligere fiskebåten «Tubåen» fra Averøya. Her er litt omtale av begge båtene.
«Holger Stjern» ble bygd ved Ørens Mek. Verksted i 1958 til Fosen Trafikklag for trafikk i ferjesambandet Skansen (Trondheim)-Vannvikan. Det ble startet opp med søsterskipet «Fosenferja» i 1955. Ferja fikk navn etter ordfører Holger Stjern i Stokksund, som var en viktig pådriver for å få opprettet dette sambandet. På «Holger Stjern» ble rorhuset hevet litt opp slik at utsiktssalongen også fikk vinduer foran. Derfor ble dette en populær ferje i sambandet, som den trafikkerte fram til det ble lagt ned i 1980.
Fra 1982 til 2019 gikk ferja på innsjøen Pielinen i Finland med navn «Pielinen». Høsten 2020 ble den kjøpt tilbake til Trondheim og fikk tilbake sitt opprinnelige navn og kjenningssignal. «Holger Stjern» skal bevares som et flytende kulturminne og brukes til turer på fjorden, undervisning og formidling av historie til glede for byens befolkning. Den har liggeplass ved Fosenkaia, som var fast anløpsplass for Fosen Trafikklag sine rutebåter opp gjennom årene.
«Tubåen» ble bygd ved Sletta båtbyggeri i 1982 til fisker Vidar Davidsen på Averøya. Båten har senere hatt flere eiere. For noen år siden ble den kjøpt av Øystein Weiseth Meek i Kristiansund og tilrettelagt som en ekspedisjonsbåt som kan leies til turer. Den ble bl.a. i 2023 brukt under Møre Bispedømme sin 40 års feiring langs kysten av Møre og Romsdal. Båten er også planlagt brukt sammen med reiselivsaktører i Averøy, Kristiansund og Smøla for opplevelser på Nordmøre som bl.a. havfiske og skjærgårdscruise mellom Sveggvika og Villsaugården på Smøla.
Bak «Tubåen» kan vi skimte litt av den gamle rutebåten «Værdalen» som ble bygd ved Trondhjems Mek. Verksted i 1891. Båten ble senere ombygd og brukt i fraktefart. 1981 ble båten overtatt av verteranbåtentusiasten Olaf T. Engvig som sørget for restaurering og tilbakeføring av båten slik som den ble bygd.