VW Boble, som vi kaller den i Norge, var den mest solgte bilen i landet vårt utover 1950- og 1960-tallet. Den har derfor fått en posisjon i bilhistorien.
Det var Adolf Hitler som ønsket å få produsert en folkebil i Tyskland. Etter at han kom til makten i 1934 kontaktet derfor det tyske Riksforbundet den kjente ingeniøren Ferdinand Porche for å designe denne nye bilmodellen, som skulle være driftssikker og rimelig.
De første prototypene gjennomgikk en test i 1936 og ble forbedret i årene som kom. Krigen satte så en stopper for videre kommersiell produksjon før etter freden i 1945.
Jan Inge Rød på Frei har tatt vare på en 1952-modell. Denne bilen ble produsert ved Volkswagenfabrikken i Tyskland i mars 1952. Det er en såkalt «Split Käfer», eller «Splitt» på norsk. Det vil si at den har en delt bakrute. Den ble produsert fram til 1953, da ble det hel bakrute.
Motoren er en 1100 med 24,5 hk, 4 cyl luftkjølt. Den har 4 gir. Bilen har også en startknapp med en liten nøkkel for å slå av og på tenningen. Slike startknapper har vært vanlig på nye bilder de siste 10-15 årene. Her var Volkswagen tidlig ute.
Jan Inge har en stor kunnskap om Volkswagen Boble. Han har vært aktiv i Nordmøre og Romsdal Kjøretøyhistorisk Klubb i mange år og deltatt med bilen på flere arrangementer. Her er noen bilder av den historiske Bobla fra 1952.