Før de første bruene ble bygd på Averøya i 1967–1973, var det behov for en båt som skulle trafikkere mellom øyene på Averøya. I 1962 ble «Øybuss», den første sundbåten utenfor Kristiansund, overlevert fra Kystvågen verft.
Båten skulle driftes av det nye selskapet, A-S Sundbåttrafikk på Averøya. Bremsnes kommune hadde en tredjedel av aksjene i selskapet. Resten var finansiert av Kristiansunds banker, institusjoner, Kristiansund kommune og enkeltpersoner. Peder Visnes var disponent.
«Øybuss» fikk 7 anløpssteder: Hasseløy, Ramsøy, Honningsøy, Langbakk, Kjønnøy, Langøy, Henda. Den korteste ruten tok 14 minutter og den lengste, med avstikkere til Hasseløya og Ramsøya, om lag en halv time. Båten skulle gå i rute fra kl. 07.15 til kl. 22.00. Skippere var Martinus Mork og Trygve A. Uran.
«Øybuss» gikk i rutefart fram til først på 1970-tallet. Da var alle de første bruene på Averøy ferdig bygd. Ruten ble endret etter hvert som bruene ble ferdig.