Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm, fast skribent
Lokalhistorie
Terje Holm, fast skribent
19 august 2024 10:00
Del på Facebook
Sørsundbrua i 1964 med Bremsnesferja «Gjemnes» i rute under brua. Foto: Gunnar Stokke
Sørsundbrua i 1964 med Bremsnesferja «Gjemnes» i rute under brua. Foto: Gunnar Stokke

Fredag 7. juni 1963 ble Sørsundbrua offisielt åpnet og bandt sammen Innlandet med Kirkelandet.

Saken ble første gang tatt opp i 1949 og Innlandet Arbeiderparti fikk laget en brosjyre om saken i 1950. Her hadde de fått laget tegninger til en lavere bru. I 1952 oppnevnte formannskapet en komité som skulle utrede saken og i 1958 ble det vedtatt å bygge høybru over til Innlandet.

Annonse
Annonse

I 1961 kom byggearbeidene i gang med entreprenørfirmaet Vestlandsbygg som hovedentreprenør. Sørsundbrua var et stort og luftig prosjekt og ble en utfordrende jobb. Det var ca. 50 mann i arbeid på brua i anleggsperioden.

Selve brukonstruksjonen var litt spesiell med en skjøt midt på bruas høyeste punkt. Dette skulle skape flere problemer senere, som måtte utbedres. Det var bygd en slik bru tidligere i Norge, Tromsøbrua. Etter at Sørsundbrua var ferdig, ble denne brukonstruksjonen lagt bort.

Den 7. juni 1963 ble en spesiell dag for innledningene da brua ble offisielt åpnet av ordfører Worm Eide. Etterpå var det en folkestrøm som gikk over Sørsundbrua med faner og musikk. Om kvelden var det brosteinsball på Sundbåtkaia i regi av foreningen Innlendingen. Med Sørsundbrua på plass var hele byen knyttet sammen.

Høsten 1963 kolliderte det russiske lasteskipet «Privodino» inn i Sørsundbrua, tre måneder etter at brua ble åpnet. Brua måtte stenges en periode mens pilaren ble reparert. I 2024 har fylkeskommunen laget en rapport for å oppdatere brua. Pilarene skal rustes opp og det skal settes opp et påkjørselsvern. Det vil forlenge levetiden på Sørsundbrua med 30 år.

Annonse
Annonse

Byggingen av Sørsundbrua var en krevende og luftig jobb. Til høyre ser vi en av arbeiderne som sitter ytterst på en av stålbjelkene. (Stein Sættem samling)Byggingen av Sørsundbrua var en krevende og luftig jobb. Til høyre ser vi en av arbeiderne som sitter ytterst på en av stålbjelkene. (Stein Sættem samling)

Her ser vi den spesielle konstruksjonen med en skjøt på bruas høyeste punkt. Det har skapt problemer senere. (Stein Sættem samling)Her ser vi den spesielle konstruksjonen med en skjøt på bruas høyeste punkt. Det har skapt problemer senere. (Stein Sættem samling)

Brua nærmer seg ferdigstillelse og ble åpnet senere på året i 1963. (Stein Sættem samling)Brua nærmer seg ferdigstillelse og ble åpnet senere på året i 1963. (Stein Sættem samling)

Ordfører Worm Eide foretok den offisielle åpningen av Sørsundbrua 7. juni 1963. (Stein Sættem samling)Ordfører Worm Eide foretok den offisielle åpningen av Sørsundbrua 7. juni 1963. (Stein Sættem samling)

En stor folkevandring på åpningsdagen. (Stein Sættem samling)En stor folkevandring på åpningsdagen. (Stein Sættem samling)

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse