Fredag 7. juni 1963 ble Sørsundbrua offisielt åpnet og bandt sammen Innlandet med Kirkelandet.
Saken ble første gang tatt opp i 1949 og Innlandet Arbeiderparti fikk laget en brosjyre om saken i 1950. Her hadde de fått laget tegninger til en lavere bru. I 1952 oppnevnte formannskapet en komité som skulle utrede saken og i 1958 ble det vedtatt å bygge høybru over til Innlandet.
I 1961 kom byggearbeidene i gang med entreprenørfirmaet Vestlandsbygg som hovedentreprenør. Sørsundbrua var et stort og luftig prosjekt og ble en utfordrende jobb. Det var ca. 50 mann i arbeid på brua i anleggsperioden.
Selve brukonstruksjonen var litt spesiell med en skjøt midt på bruas høyeste punkt. Dette skulle skape flere problemer senere, som måtte utbedres. Det var bygd en slik bru tidligere i Norge, Tromsøbrua. Etter at Sørsundbrua var ferdig, ble denne brukonstruksjonen lagt bort.
Den 7. juni 1963 ble en spesiell dag for innledningene da brua ble offisielt åpnet av ordfører Worm Eide. Etterpå var det en folkestrøm som gikk over Sørsundbrua med faner og musikk. Om kvelden var det brosteinsball på Sundbåtkaia i regi av foreningen Innlendingen. Med Sørsundbrua på plass var hele byen knyttet sammen.
Høsten 1963 kolliderte det russiske lasteskipet «Privodino» inn i Sørsundbrua, tre måneder etter at brua ble åpnet. Brua måtte stenges en periode mens pilaren ble reparert. I 2024 har fylkeskommunen laget en rapport for å oppdatere brua. Pilarene skal rustes opp og det skal settes opp et påkjørselsvern. Det vil forlenge levetiden på Sørsundbrua med 30 år.