Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm, fast skribent
Lokalhistorie
Terje Holm, fast skribent
11 september 2024 10:00
Del på Facebook
Arne Helseth fra Marine Konstruksjoner viser fram en modell av Hydrocat-båten i siste halvdel av 1980-tallet. (Nordmørsmusea)
Arne Helseth fra Marine Konstruksjoner viser fram en modell av Hydrocat-båten i siste halvdel av 1980-tallet. (Nordmørsmusea)

I andre halvår 2024 skal det settes inn to nye elektriske hurtigbåter i Kystekspressen sin rute fra Kristiansund til Trondheim, som en del av det grønne skiftet. I den forbindelse kan vi nevne at Nordmøre var også langt framme i utviklingen av moderne hurtigbåter på 1980-tallet.

De første hurtigbåtene i Norge ble satt i rute tidlig på 1960-tallet. Brødrene Aae, Fjellstrand og Oma Båtbyggeri har vært noen av de sentrale innen utvikling og bygging av hurtigbåter gjennom mange år. Men vi har også hatt framsynte folk i Kristiansund på dette området.

Annonse
Annonse

I siste halvdel av 1980-tallet ble det utviklet en avansert og framtidsrettet hurtigbåt i Nordmørsregionen. Hovedaktørene bak det spenstige prosjektet var Marine Konstruksjoner i Kristiansund og Mjosundet Båt og Hydraulikk i Aure. Også Oddstøl Elektronikk var involvert.

Hydrocat var en avansert hydrofoilkatamaran som, i motsetning til de vanlige katamaranbåtene, ville bli løftet helt ut av vannet og gli på foilene med svært liten motstand. Den ville gi samme fart med bare halve motorkraften i forhold til en katamaranbåt, og derfor gi en svært gunstig drivstofføkonomi. Det ble laget en småskala-modell, som ble testkjørt med gode resultater. Dessverre ble Hydrocat-prosjektet lansert like oppunder den store bankkrisen på slutten av 1980-tallet, hvor mangel på lånekapital satte en stopper for bygging av den spennende båten.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Hydrocat var en fremtidsrettet hurtigbåt med ekstra god drivstofføkonomi, noe som hadde gitt den et stort fortrinn i markedet slik det utviklet seg videre inn mot vår tid. Den hadde med stor sannsynlighet blitt bygd hvis ikke finanskrisen hadde kommet. Da kunne vi hatt en sentral aktør innen utvikling og produksjon av slike båter på Nordmøre.

Da Hydrocat-prosjektet stoppet opp, utviklet og bygde aktørene Marine Konstruksjoner og Mjosundet Båt og Hydraulikk i en mindre hurtigbåt av typen katamaran til Fosen Namsos Sjø. «Frøyfart» ble levert i 1991 og gikk i rute ut til Frøya, hvor den gikk i fast trafikk fram til 2014. Den fikk et godt rykte som en meget god båt i ruten.

Hydrocat var en meget fremtidsrettet konstruksjon. Bilde fra Marine Konstruksjoner. Illustrasjon: Gunnar FlusundHydrocat var en meget fremtidsrettet konstruksjon. Bilde fra Marine Konstruksjoner. Illustrasjon: Gunnar Flusund

«Frøyfart» ble utviklet og bygd for Fosen Namsos Sjø i 1991. (Fosen Namsos Sjø)«Frøyfart» ble utviklet og bygd for Fosen Namsos Sjø i 1991. (Fosen Namsos Sjø)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse