Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
18 oktober 2024 15:03
Del på Facebook
Tydelig spor etter steinspranget fra Møkkelfjellet i Valsøyfjorden 16. juli 2024. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Tydelig spor etter steinspranget fra Møkkelfjellet i Valsøyfjorden 16. juli 2024. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

Leder av Nasjonal rassikringsgruppe, Randi Walderhaug Frisvoll, reagerer på regjeringens manglende bevilgninger til rassikring i forslag til Statsbudsjett, skriver Nasjonal rassikringsgruppe i en pressemelding.

Nå krever gruppen en opptrappingsplan og to milliarder mer per år til rassikring av fylkesveiene.

Annonse
Annonse

Nasjonal rassikringsgruppe er tydelig i sine tilbakemeldinger på regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Regjeringen foreslår å bevilge 980 millioner til fylkeskommunenes skredsikringsarbeid på fylkesveiene. Dette mener leder Randi Walderhaug Frisvoll er langt fra nok.

– Vi trenger rett og slett en større satsing på dette området, sier Walderhaug Frisvoll.

Rassikringsgruppen uttrykker at med økt prisstigning og mer ekstremvær er behovet for rassikring enormt. En kartlegging viste i 2023 at det i enkelte fylker vil ta opp mot 330 år å rassikre med dagens bevillingstakt. Gjennomsnittet for fylkene er hele 63 år.

Fjernet fra budsjettene

Lederen i rassikringsgruppen har merket seg at satsingen på rassikring ikke har gitt utslag i forslaget til Statsbudsjett.

– Vi ser at viktige rassikringsprosjekter på riksveg heller ikke har blitt prioritert høyt i transportetatenes forslag til NTP. Det haster å sikre riks- og fylkesveiene våre, og vi håper at flertallet på Stortinget ser alvoret og vil handle, sier Walderhaug Frisvoll.

Annonse
Annonse

Her er hovedpoengene i innspillet fra rassikringsgruppen:

  • Det vil ta opp mot 330 år å sikre veiene med dagens finansiering.
  • Vi må ta i bruk ny teknologi for å sikre oss raskere.
  • Næringsliv, befolkning, forsvaret og beredskap er avhengig av at veiene er fremkommelige og sikre hele året.
  • Klimaendringer vil kreve større innsats mot naturfarer.
  • Behovet for rassikring av veiene er på 96 milliarder.
  • Regjeringen har levert bare en marginal økning til rassikring og at dette på grunn av prisstigning i praksis gir mindre penger.

– Det er flere sentrale Stortingsvedtak som ikke er fulgt opp i tilstrekkelig grad av Regjeringen. Vedtak om bruk av ny teknologi og en incentivordning har ikke blitt fulgt opp i tråd med intensjonen, sier Randi Walderhaug Frisvoll.

– Dersom vi skal lykkes med å bygge samfunnssikkerhet og trygg fremkomst langs veiene våre, må vi fortsette å utvikle ny teknologi og kunnskap. Finansiering til dette må komme i tillegg til ordinære skredsikringsmidler, sier lederen.

Nasjonal rassikringsgruppe gjentar i sin innstilling kravet om en opptrappingsplan for rassikring med et spesielt fokus på skredproblemene langs fylkesveiene.

– Målet er to milliarder kroner mer per år til rassikring fylkesveiene fra neste års budsjett. Behovet er i takt med klimaendringer og mer ekstremvær økende, og rassikring er derfor også klimatilpasning i praksis, sier Walderhaug Frisvoll.

Nasjonal rassikringsgruppe er en samarbeidsgruppe som jobber for å gjøre det tryggere å ferdes på riks- og fylkesveiene i Norge. Gruppen består av representanter fra de mest rasutsatte fylkene i landet.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøMed ei dobling av kostnaden fram mot ei eventuell sluttføring i 2040 er det relativ enkel matematikk. Så er spørsmålet ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at du antar at bompengene t/r Vik-Molde blir kr. 1.000,- med Møreaksen. Tiden vil vise hvor mye du ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøSlik eg tolkar utrekninga er satsane basert på 2022 prisar etter P50 kalkyle. Så kan det vere at prisauke utover ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrBompengesatsene som KS2-analysen opererer med er basert på at alle kostnadsøkninger utelukkende finansieres med bompenger. Altså ikke en bompengeandel på ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøBompengesatsen som KS2 rekner det til er nesten 500 kroner i snitt t/r Vik til Molde.  Har ikkje grunn til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrDu viser til kostnadsøkningene beregnet i KS2-rapporten, men bruker lavere bompengesatser enn som er angitt der? Hvor mye lavere er ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse