Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Sundsbø og Rasmus Rasmussen
Ytring
04 september 2024 12:43
Del på Facebook
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Møreaksen gjør Otrøya fergefri, Gossen blir fergefri med Kjerringsundet. Staten finansierer Møreaksen, men Frp ønsker over alt at den ikke skal gjøre Otrøya og Gossen fergefri.

Frp vil derimot at staten betaler bro på fylkesveien over Langfjorden, som har døgnåpen omkjøringsmulighet. Ønsker Frp Åndalsnes-Molde omklassifisert til riksvei, men ikke Molde-Nyhamna, en samfunnskritisk infrastruktur uten omkjøringsmulighet?

Annonse
Annonse

Frp er imidlertid ikke imot at disse øyene blir fergefrie. I juli sa fungerende fylkesordfører Anne-Marie Fiksdal (Frp) at om Aukra og Molde kommune vil, må de jobbe videre med fastlandsforbindelse, uten Møreaksen. Frp sier ja til at Kjerringsundet kan bygges, samt bru over Julsundet.

Uten Møreaksen er det fylkeskommunens oppgave. Med dagens trange økonomi skjer det først om mange år, øverst på prioriteringslisten for veiprosjekter står Todalsfjordskryssingen. Flere fergeavløsningsprosjekter finnes både på Sunnmøre og Nordmøre, ingen i Romsdal.

Det er totalt ubegripelig at Frp ønsker denne gigantiske kostnaden overført fra stat til fylkeskommune. Møreaksen frigjør enorme beløp som fylkeskommunen sårt trenger til både skole og samferdsel. Det vil ikke Frp. Greinalaust!

Annonse
Annonse

Meningsløsheten blir total når en innser at med bro over Julsundet og Otrøya fergefri, er den korteste fergefrie kryssingen av Romsdalsfjorden en undersjøisk tunnel til Vik. Ingen andre fergefrie fjordkryssinger kan da konkurrere mot den traséen -- raskest, billigst og størst trafikkgrunnlag.

Alternativet er fortsatt ferge. Fergeleiet må i så fall flyttes fra Molde sentrum, en kostnad spart om Møreaksen kommer tidsnok. Flyttingen vil øke reisetiden for noen. Enkelte ser kun på reisetidene når fergen går. Vel så viktig er reisetidene når fergen ikke går.

Det hjelper lite å vite fergerutene når bilene foran ikke bryr seg. Knapt noen arrangementer starter eller slutter synkront med fergeavgangene. Med fergebom stengt 85% av tiden kan reisetiden med ferge aldri konkurrere med døgnåpne Møreaksen.

Kansellerte avganger grunnet dårlig vær, tekniske problemer eller mannskapsmangel skjer stadig. Med mangel på kvalifisert mannskap er flere avganger utopi, som fylkeskommunen heller ikke har økonomi til. Fergedrift er en evigvarende og stor kostnad, både for stat og kommune. En evig kostnad som øker jo mindre billettprisen blir. Ferger er en miljøversting, med et enormt energiforbruk. Store mengder strøm blir frigitt når fergene avløses av Møreaksen.

Alle meningsmålinger viser at folket ønsker Romsdalsfjorden fergefri. Også næringslivet. Mer enn 100 virksomheter i Møre og Romsdal, med rundt 23.000 ansatte og 100 milliarder kroner i årlig omsetning støtter Møreaksen, og ønsker fortgang. En bærekraftig framtid for fylket er avhengig av et levedyktig næringsliv.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 13 dager siden
    https://www.rbnett.no/nyheter/i/JblPd4/stor-ryddejobb-i-fylket-kvitter-seg-med-13-selskaper, jaja, da er iaffal MA ute av dansen på enda lengre tid :) Sitat fra innlegg i RB jeg har linket til : "Videre selger fylkeskommunen seg ut av Møreaksen AS, Rovdefjordsambandet AS, Langfjordforbindelsen AS, Hareid Fastlandssamband AS, Todalsfjordprosjektet AS og Halsafjordsambandet AS." Kan det passe med snipp, snapp, snute? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 10 dager siden
      @Anne Mari Sandshamn Er det snipp snapp snute for Langfjordforbindelsen og Todalsfjordprosjektet? Er ikke dette Frp sine hjertebarn?

      I dagens RB kan en lese at det foreslås kraftige kutt i fergetilbudet - all erfaring viser at i økonomiske nedgangstider er det fergene som rammes først.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 7 dager siden
      @Terje Sundsbø Siden su stiller spørsmål med det som står der, så må jeg svare JA, siden du tydeligvis ikke skjønnte det.  :)  Og ja såg det med kutt i fergetilbud, og nå også i kollektiv trafikk som buss og hurtigbåt. Og vg skoler vil få svi. Merkelig at det aldri kan kuttes  i stillinger i fylket, eller lønnsstopp for ledelse m. det er alltid lønninger til ansattte som er det største utgiftsposten i alle instanser. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 7 dager siden
      @Anne Mari Sandshamn Du har ikke fulgt særlig godt med - Fylkeskommunen er i gang med nedbemanning. Politikerne har vedtatt at 50 stillinger i administrasjonen i fylkeskommunen skal bort.
       
      https://www.rbnett.no/nyheter/i/pPG9Ro/flere-faar-oppsigelse-i-fylkeskommunen
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 måneder siden
    Noen lever i fornektelse og vegrer å ta inn over seg at Møreaksen er raskeste trasé for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden. At Otrøya dermed blir fergefri er ikke annet enn en svært gledelig ekstrabonus. Som i tillegg sparer fylkeskommunen for gigantiske beløp. Som kan brukes på andre samferdselsprosjekter og skoler.

    Løgnaktige motstandere av Møreaksen forsøker å presentere det som at hensikten med denne traséen er å gjøre Otrøya fergefri, at Møreaksen er en vei kun for en liten gruppe mennesker. De tar grundig feil. Møreaksen er også den traséen som har størst trafikkgrunnlag. Og mister ikke store deler av sitt trafikkgrunnlag når broen over Langfjorden kommer.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 28 dager siden
      @Terje Sundsbø Eg forstår godt både ditt spørsmål, di vinkling og din agenda. Du føler deg forsmådd i forhold til finansieringsmodellen for Nordøyvegen målt opp mot det som ligg på bordet for gjennomføring av vegen over Kjerringsundet. Men, dette er politikk på kommune- og fylkeskommunenivå. Og det gir deg ikkje rett til å avkreve frå meg ei rimelighetsbetraktning.

      No ligg der ei finansieringsramme på bordet som må endelig avklarast før bygging. Dett er nedfelt i vedtak i Møre og Romsdal fylke. Om Aukra kommune har avgrensa sine rammer veit eg ikkje. Difor framstår rammene for bompengesatsar i snitt dei gitte elementa, bomoengeandel, prisstigning I byggekostnader, lån som skal nedbetalast via bompengar, lånerente og nedbetalingsperiode. Sjølsagt også ÅDT  og spredning i bilstorleik. 

      Om ikkje du er villig til å gå inn I røynda vil ein ny KS2 rapport avdekke det i nausynt tid før anleggsstart.

      Og, du har sjøl sagt at både bompengelånet og lånet som Aukra kommune har teke ansvar for skal nedbtalast til null innan gitte tidsfrister.  Så enkelt, så brutalt.

      Forøvrig nektar både fylkeskommunen og Ålesund kommune å gjeninnføre bompengar på Ålesundstunellane.  Og kallar på statlig bidrag.


    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 28 dager siden
      @Terje Sundsbø Eit lite tilleggsreknestykke basert på gjeldande takster og Autopass avtale, 50 prosent fossilbiler under 3500 kg, 15 prosent biler over 3500 kg, og 35 prosent nullutsleppsbiler blir gjennomsnitt bompengesats kroner 179. Samla fergeavløysingsmidlar over 42 år er 2,8 mrd. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 28 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Mener du det er riktig at staten tar hele regningen for utbygging av Ålesundstunnelene, slik at trafikkøkningen kan fortsette?

      Mener du det er riktig at det offentlige på samme måte tar store deler av regningen for byggingen av Kjerringsundet?

      Forstår du at det er dine synspunkter jeg spør om?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 28 dager siden
      @Terje Sundsbø Kvifor skal eg forklare meg for ditt tribunal?

      Du får heller konsentrere deg om regnestykket du ikkje sår å sjå resultatet av. Der er i det minste rammene gitt for  eit sjølfinansierande fylkesvegprosjekt.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 27 dager siden
      @Terje Sundsbø Så langt er det ingenting som tyder på at konstruksjone Kjerringsundet er økonomisk gjennomførbar, i alle fall med Aukra kommune som salderingsobjekt. Det fins ingen langsiktig garanti for at inndekninga gjennom aktiviteten på Nyhamna vil kunne fortsette.

      Og  når Møre og Romsdal fylke stille krav om gjennomføring av Møreaksen etter noverand plan skjer har prosjektet inga framtid.

      Så enkelt, så brutalt. Summen av desse to prosjekta er umogleg å forenkle, ei heller å gjere dei billegare. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 2 dager siden
    Det som "ekteparet" Sundsbø / Rasmussen skriver blir bare verre og verre.  Men god underholdningsverdi er det, det skal de ha, --  jeg ler så jeg hikster hver gang jeg leser eventyrene deres.🤣🤣🤣🤣🤣

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 2 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøAt det vil bli videre planlegging av Kjerringsunder og fastlandsforbindelse er - uavhenging av MA :) Og det er vel ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøNo er det på tide at du skisserer korleis denne fergeavløysingsproblematikken kan løysast med dertil høyrande finsnsieringspakke. Og tidsperspektivet.I mellomtida ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrMener du at likebehandling er fogderistrid?
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøFogderistrid får du nøre opp under i andre fora.
Terje Sundsbø 9 timer siden På tide med ferjebelønning!
"Vi bur og arbeider mellom hav og bratte fjell, og er heilt avhengige av å kome oss over fjorden for ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrEn belæring om finansiering av fergeavløsningsprosjekter er ikke det jeg spør deg om.  Jeg ber om ditt synspunkt på hvor ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse