Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
19 januar 2022 09:53
Del på Facebook
En person omkom etter at en fritidsbåt gikk på et skjær utenfor Namsos i 2019. Foto: Karl Erik Hovik Aune/ Namdalsavisa / NTB
En person omkom etter at en fritidsbåt gikk på et skjær utenfor Namsos i 2019. Foto: Karl Erik Hovik Aune/ Namdalsavisa / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sjøfartsdirektoratet registrerte 26 omkomne ved bruk av fritidsbåt i 2021. 19 av de som døde manglet flyteutstyr.

Antallet omkomne i 2021 er seks flere enn i 2020. Snittalderen var på 59 år. 25 av de døde var menn.

19 av de 26 omkomne brukte ikke flyteutstyr, og minst én av de omkomne som bruke vest, hadde ikke festet vesten skikkelig.

– Dette viser at vi alle må bli flinkere til å tenke trygghet når vi er ute på sjøen, kanskje spesielt de godt voksne. Det er ikke så mye man trenger å gjøre for å øke sikkerheten, for eksempel å bruke flytevest, sier Sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide i en pressemelding.

I ni av tilfellene for 2021 er det bekreftet at den avdøde var påvirket av rus eller alkohol.

Bruk av alkohol eller rusmidler kan øke risikoen ved mange ulike aktiviteter ved bruk av fritidsfartøy, opplyser Sjøfartsdirektoratet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse