Annonse
Vidar Holm, fast skribent
Artikkel
Vidar Holm, fast skribent
18 februar 2022 22:50
Del på Facebook
M/S Fiskebank tilhørende rederiet Hopmark Havfiske. Foto: Hopmark Havfiske
M/S Fiskebank tilhørende rederiet Hopmark Havfiske. Foto: Hopmark Havfiske
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fiskebank av Smøla er i gang med årets fiske på det som kalles NVG–sild, norsk vårgytende sild og som mannskapet selv sier, var det stemning på Trænabanken i dag.

Fangsten på nærmere 700 tonn ble solgt til Pelagia AS via auksjon for vel 8 kr/kg og skal leveres lørdag ved et av flere mottaksanlegg som Pelagia har. Denne gangen i Kalvåg nord for Florø.

Skipper og medeier i Hopmark Havfiske, Lars Erik Hopmark sier de planlegger å ta hele årets kvote på 2360 tonn nå i vinter, siden prisene er såpass gode. 

Silda på vei sørover

– Det er 80 nautiske mil igjen til gytefeltene på Sklinnabanken, 120nm til Haltenbanken og 230nm igjen til Buagrunn. Nå setter silda fart, oppdatert spådom om når den er på Buagrunnen tippes til 25.-27. februar, melder Fiskebank på sin Facebookside.

Det er forholdsvis få båter i fiskeri nå, siden loddefiske ved Island har holdt 60 båter opptatt der.

Fiskebank fisker med trål. Senere i år står kolmule, tobis, øyepålfiske og nordsjøsildfiske for tur. 

274334767 3070407303227210 3084569995372786792 nFoto: Thomas Hammerø

274297481 3070407539893853 2073554182999145213 nFoto: Thomas Hammerø

274271414 3070407389893868 2432786593685994069 nFoto: Thomas Hammerø

Om M/S Fiskebank

  • Fiskebank har en MAN hovedmotor på 2790 kilowatt (3800 hk)
  • Lengde 53 meter.
  • Bredde 12,4 meter.
  • 1000 kubikkmeter lastetanker.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse